Kun je in het buitenland gebruik maken van sociale opvang?

Om maar wat te noemen: Je bent dakloos, hebt dus geen huis / familie waar je terecht kunt (ja ik weet dat er instanties zijn), kun je dan bijvoorbeeld naar Duitsland/Denemarken gaan om gebruik te maken van hun sociale opvangnet?

Even een voorbeeld om het misschien wat makkelijker te maken:
Je bent dakloos, je fietst naar Sweden om daar bijvoorbeeld naar werk te gaan zoeken. Kun je dan tot de tijd dat je werk hebt gewoon gebruik maken van een uitkering?

Waarom ik dat denk: Ik heb een tijdje terug zoiets in het nieuw gelezen dat mensen naar andere landen gaan (wel binnen de EU) zodat ze het daar beter hebben, omdat de opvang daar beter is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Amadea
7 jaar geleden
Nee. Dat is alleen van toepassing voor mensen die hun land moeten ontvluchten omdat het daar oorlog of voor hen (wegens overtuiging of geaardheid) onveilig is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb je daar een bron van? Ik lees namelijk dat ook Nederlanders naar noordse landen gaan (Denemarken, Sweden, Finland) als ze het `slecht` krijgen omdat daar het sociale opvang net beter is (beter als in: gratis zorg, gratis huis, gratis school etc).
Amadea
7 jaar geleden
Heb jij daar een betrouwbare bron van? Waarom zou je het goed voorziene Nederland verlaten en in een land met een vreemde taal gratis van de opvang gebruik mogen maken met behoud van je Nederlandse uitkering? Ik denk dat je linea recta terug gestuurd wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee die heb ik niet vandaar dat ik het ook vraag ;). Zover ik heb gelezen behoud je de Nederlandse uitkering niet maar krijg je iets vergelijkbaars in dat land. Waarom zou je het doen? Waarschijnlijk omdat je in het buitenland (zeker Denemarken, Sweden etc) de uitkeringen een stuk hoger zijn.
Antoni
7 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn de kosten van levensonderhoud daar ook hoger zodat je er per saldo weinig mee opschiet.

Het beste antwoord

Nee dit kan dus niet, aangezien je dan geen persoonsnummer kan aanvragen.

Google geeft vrij makkelijk uirsluitsel;