Ik wil gaan samenwonen met mijn vriendin, hoe zit dat met huur?

Ik woon al sinds enkele jaren alleen in een sociale huurwoning, wat wil zeggen dat je inkomen niet hoger dan €35,000 mag zijn op jaarbasis. Nou wilt mijn vriendin bij me intrekken volgend jaar, en verdienen we samen dus meer dan die €35.000. Mogen ze me dan eruit zetten? En wat heeft samenwonen voor gevolg voor mijn huur? Ik kan in mijn huurovereenkomst gewoon niks vinden over samenwonen etc...

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
9.3K
ronron1212
7 jaar geleden
Zetten je niet uit en je huur wordt ook niet hoger.

Het beste antwoord

Tenzij in je huurcontract staat dat er niet meer dan één persoon mag wonen - wat erg onwaarschijnlijk is en meestal alleen geldt voor bijvoorbeeld eenkamerwoningen - mag je er gewoon samenwonen. De inkomensgrens voor sociale huurwoningen geldt alleen bij aanvang van de overeenkomst, dus nee: ja mag zéker niet uit je woning worden gezet omdat je meer gaat verdienen of omdat je gaat samenwonen. Afhankelijk van jullie gezamenlijke inkomen kun je wél te maken krijgen met een snellere verhoging van de huur, hiermee wil men zgn. scheefwoners ontmoedigen. Of dit het geval is, hangt ook af van je verhuurder.