Mag iemand mij in zijn boek vermelden?

Iemand gaat een boek schrijven en daar zou ik nogal vaak als personage in voor komen. Weet niet zeker met naam of bijnaam.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
6.7K
Ritsuka
7 jaar geleden
ga je echt herkenbaar zijn? of heeft een personage toevallig jouw naam?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn wel meer hondjes die Fikkie heten...

Het beste antwoord

Met jouw toestemming mag iemand jouw volledige naam in zijn boek vermelden. Anders niet.
Een voornaam of gefingeerde naam mag wel. Zie bijvoorbeeld "Onder professoren" van Hermans.

Jurisprudentie
Het noemen van namen in een boek mag niet zomaar, maar het is in het kader van ‘vrijheid van meningsuiting’ soms toegestaan. Zeker als het gebruik van de namen niet diepgaand ingrijpt op de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen.
SimonV