Is de regelgeving over mensen fotograferen in openbare ruimten Europees of nationaal?

Bij straatfotografie, waaronder ik versta: het fotograferen van onbekenden die zich op openbaar terrein bevinden terwijl ook de fotograaf zich op openbaar terrein bevindt, gelden bepaalde regels. Het gaat hier om de vraag óf je mensen ongevraagd mag fotograferen, of je die foto's daarna mag publiceren, en of je geld mag vragen voor die foto's.

Zijn de regels die hiervoor gelden Europees of nationaal? Of is er een Europees kader waaraan alle landen zich moeten houden, maar mag elk land individuele aanpassingen maken op dat Europese kader?

Cryofiel
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Antwoorden (1)

Dat is nationaal geregeld en dus niet voor alle EU-landen hetzelfde. In Nederland geldt dat je zonder toestemming of zonder betaling foto's mag maken van gebouwen en kunstwerken in de publieke ruimte. Dit wordt ook wel 'vrijheid van panorama' of 'panoramarecht' genoemd. In Duitsland is dit ook het geval, maar in landen zoals België, Frankrijk en Italië is toestemming van de auteursrechthebbende wel nodig. Dit geldt niet als het voor persoonlijk of niet-commercieel gebruik is. Het beeld van het Atomium in Brussel mag bijvoorbeeld niet gepubliceerd of verspreid worden. Deze regel geldt ook voor de Eiffeltoren bij nacht.
Pieter2011