Waar vind mijn Taiwanese vriendin een duidelijk antwoord omtrent jaar verblijfsvergunning in Italië? (lees de uitleg aub!)

Haar vergunning als studente verloopt over een dag, maar zij veronderstelt dat ze nu 3 maanden toeristenvisum heeft. Ik vroeg haar te bellen naar de Taiwanese ambassade maar die hadden geen antwoord. Ze wil nanelijk naar Amsterdam vliegen en bij de ambassade zeiden ze dat het afhankelijk zou zijn van wat de politie in de luchthaven ervan vindt. Zij zouden daarom moeten beslissen kreeg ze te horen. Je kan het proberen, maar zij beslissen uiteindelijk of je mag vliegen of niet.
Het lijkt me nogal gestoord. Er moet toch een zekerheid bestaan hieromtrent?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Inwoners van Taiwan zijn visumplichtig in de Schengenlanden.

Personen die al in een Schengenland verblijven moeten het Schengengebied verlaten en daarna in hun eigen land het visum aanvragen. Men kan dus niet, als men een visum heeft voor studie, zonder het Schengengebied te verlaten een visum krijgen op basis van toerisme.

Als je vriendin het vliegtuig neemt is er een zeer grote kans dat je haar in Amsterdam kunt verwelkomen, omdat binnen het Schengengebied op luchthavens geen paspoortcontrole meer bestaat.
Er is vrij reizen in Europa dus zowel in Italië als in Amsterdam hoeft ze normaal gesproken niet door de controle van de paspoorten. Die is er alleen op vluchten naar bestemmingen buiten het Schengengebied.

Als ze hier is, dan is ze illegaal in het land, omdat heer Schengenvisum is verlopen.

Toegevoegd na 1 minuut:
heer = haar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Moet ze per sé eerst het Schengengebied uit? Kan ze bij de ambassade in Rome geen toeristenvisum verkrijgen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.mesadvocaten.nl/visum/
Onderdanen van Taiwan, die houder zijn van een door Taiwan afgegeven paspoort waarop een identiteitskaartnummer staat vermeld, zijn vrijgesteld van de visumplicht. https://www.politiekemonitor.nl/9353000/1/j4nvhdlglbmvdzx_j9vvioaf0kku7zz/vign79ncavy4
Zie onder punt 2
De visumplicht is niet langer gerechtvaardigd voor de inwoners van Taiwan, met name omdat het gebied geen risico van illegale immigratie of een bedreiging voor de openbare orde van de Unie vormt en gelet op de externe betrekkingen, overeenkomstig de criteria die zijn vastgesteld in overweging 5 van Verordening (EG) nr. 539/2001. Bijgevolg moet de verwijzing naar dit gebied naar bijlage II van die verordening worden overgebracht. De visumliberalisering geldt verder alleen voor houders van door Taiwan afgegeven paspoorten waarop een identiteitskaartnummer staat vermeld. Als de vriendin van @Godmelijaar een visum nodig denkt te hebben voor Nederland dient zij dit aan te vragen bij de Nederlandse ambassade te Rome
http://italie.nlambassade.org/organization/locations/ambassade-in-rome.html
http://fr.embassyinfo.net/detail/ambassade-et-consulats-de-Taiwan-en-Italie.html