Ben je wettelijk aansprakelijk als je een handleiding schrijft over het downloaden van software en films?

Toegevoegd na 26 minuten:
En als het zo is, wordt het dan gezien als een soort uitlokking zoals hier beschreven staat? :
http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/87461-deelneming-uitlokking.html

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Van uitlokking is sprake als iemand een ander aanzet tot het plegen van een delict.
Door het schrijven van bijvoorbeeld een handleiding voor een geweer, zet je niemand aan om het geweer te gebruiken. Je kunt pas van uitlokking spreken als iemand door aanmoediging, beloftes etc. is overgehaald om een strafbaar feit te gaan plegen.
Zo kun je ook niet aansprakelijk gesteld worden voor het schrijven van een handleiding over het downloaden van software en films.

In diverse grote Nederlandse computerbladen staan zelfs tips hoe je illegaal kunt downloaden. Bijvoorbeeld: "Het is sinds gisteren verboden om muziek of films te downloaden uit illegale bronnen zoals The Pirate Bay. Nou gaan wij er natúúrlijk vanuit dat u zich keurig netjes aan de wet houdt en nooit meer naar die site toe zou gaan. Maar stel nou, heel hypothetisch, dat u dat toch zou willen. Hoe zou u dan anoniem kunnen blijven downloaden? We zetten een aantal tips voor u op een rij."
SimonV