In hoeverre is de WG verplicht om een naheffing te betalen?

Al jaren actief bij eendezelfde, ook mijn enige WG.
Helaas een hele flinke naheffing, terwijl ik maar een WG heb gehad over 2015. Eind 2015 heb ik ruim 400 (overuren, adv, vakante etc) uur uitbetaald gekregen (exc maandloon)
Hier is (en dat merk ik nu pas op) echt te weinig belasting op ingehouden.

Nu heb ik wat gegoogled en ben ik tegen gekomen dat ik mijzelf kan beroepen op feit dat de WG inhoudingsplichtige is, dus dit ook moet regelen met de belasting dienst.

Vervolgens kan de WG zich weer beroepen op mij omdat ik netto teveel heb ontvangen. Echter ben ik ook tegengekomen dat indien je redelijkerwijs niet kon weten dat je teveel hebt ontvangen (incidenteel loon bijv) dit aan kan vechten. is er iemand met een juridische achtergrond die er wat van weet?

thanks!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sinds wanneer is "WG" een gebruikelijke afkorting ??
Computoon
7 jaar geleden
Het is geen gebruikelijke afkorting maar de betekenis wordt duidelijk uit de vraag. Zo ben ik op internet ook wel de fantasieafkortingen HA (huisarts), KDV (kinderdagverblijf) en CB (consultatiebureau) tegengekomen. "Echte" afkortingen zijn het niet, want de letters staan niet voor losse woorden maar voor delen van een samenstelling. Ze versnellen het schrijven. De betekenis vullen we hier bij GV zelf in :-)

Antwoorden (1)

Allereerst: ik ben geen jurist. Maar als de werknemer niet wist of redelijkerwijs kon weten dat hij een te hoog nettoloon kreeg, mag hij van een fout van de werkgever geen nadeel ondervinden. Als de werkgever te weinig loonheffing inhoudt, is hij degene die een naheffing krijgt en hij kan deze alleen onder omstandigheden doorbelasten aan de werknemer.

Ik betwijfel echter of er iets fout is gegaan. Maandelijks moet de werkgever de loongegevens digitaal doorgeven aan de Belastingdienst. Ook de gegevens van de jaaropgave worden digitaal doorgegeven, voor iedere werknemer. Die data worden ook maandelijks gecontroleerd. Dus een grote fout kan tijdig worden gesignaleerd.

Kortom: op basis waarvan concludeer je dat de onverwachte aanslag veroorzaakt wordt door de extra betaling van de werkgever en niet door een van de andere elementen van de aanslag inkomstenbelasting als het huurwaardeforfait, een lagere hypotheekrente t.g.v. aflossing of inkomsten uit vermogen?
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor de reactie! Het loon is mijn enige inkomstenbron (naast de stufi aangezien ik nog student ben). En de grote pot geld die ik toen der tijd kreeg (teminste, voor mij heel veel geld) bedroeg ruim 2500 euro bruto, en ik hield ruim 2300 netto over. Als ik nu naar de loonstrook kijk lijkt me dat ook erg weinig, alleen dat valt me nu pas op nadat ik door de belastingdienst ben gevraagd om aangifte te doen.
Computoon
7 jaar geleden
Zal na mijn reactie nog 2 links geven. Bij een netto van eur 2300.- bij een bruto van eur 2500.- had meteen een alarmbel moeten gaan rinkelen. Daar zou normaal gesproken een netto van ergens tussen de eur 1500.-/eur 1600.- uit moeten komen (zeg maar 1/3 eraf). Je bent door deze fout niet benadeeld want je hebt een hoger netto-inkomen gehad waarop door de aangifte achteraf alsnog het juiste bedrag wordt ingehouden. Zou de werkgever het in 1 keer goed gedaan hebben, dan had je netto per saldo hetzelfde gehad. Vreemd is, dat de werkgever hierover geen naheffingsaanslag heeft gehad. Die kan hij slechts in zeer specifieke gevallen verhalen op de werknemer.
Computoon
7 jaar geleden
Als werkgever een naheffing loonbelasting ontvangt
http://www.trc-advocaten.nl/nieuws/12/wie-betaalt-de-naheffing-loonbelasting
Computoon
7 jaar geleden
Hoe het gecorrigeerd zou moeten worden http://www.intermediair.nl/carriere/salaris/loon/ik-heb-een-te-hoog-nettoloon-ontvangen