Als ik iets koop op de Nederlands Antillen heeft met dezelfde wetgeving te maken met de belasting?

Want als goed is dezelfde grondgebied,.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
erotisi
7 jaar geleden
De Nederlandse Antillen bestaan niet langer als staatkundige eenheid. Saba, Sint Eustatius en Bonaire (ook bekend als de BES-eilanden) werden als 'bijzondere gemeenten' opgenomen in het moederland als Caribisch Nederland. Curacao st. maarten en aruba zijn afzonderlijk landen binnen het koninrijk. Dus vermoedelijk gaat je vraag over caribisch nederland. De andere landen hebben hun eigen belastingwetgeving.

Antwoorden (2)

Nee. Deze landen hebben een aparte status. Ze behoren namelijk niet tot de EU en worden door de Belastingdienst gezien als een zg. 'derde-land'. Daarvoor gelden dus aparte regels.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op 1 januari 2011 werd er ook een nieuw belastingstelsel ingevoerd, dat vaak wordt aangeduid als het "Nieuw Fiscaal Stelsel (NFS)". De nieuwe rijksbelastingen worden geregeld in de Belastingwet BES, de Wet inkomstenbelasting BES en Wet loonbelasting BES. Het belangrijkste kenmerk is een vlaktaks in de loonbelasting van 30,4% inclusief premies voor de volksverzekeringen. De eilandbelastingen worden sinds 2011 geregeld door hoofdstuk IV van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Belastingwet_BES

Als je het dan hebt over iets kopen denk ik aan de btw. Op caribisch nederland wordt de btw ondervangen door de algemene bestedingsbelasting (ABB). De ABB wordt in beginsel bij goederen eenmalig geheven. Dit kan zijn bij de invoer van een goed of bij de levering door een producent van een lokaal geproduceerd goed.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_bestedingsbelasting

Toegevoegd na 1 minuut:
Antwoord hierboven geldt dus voor Saba, Sint Eustatius en Bonaire (ook bekend als de BES-eilanden)
erotisi