Waar kan ik de regels vinden rondom de hoeveelheid verplichte lesuren binnen het MBO?

Waar kan ik de regels vinden rondom de hoeveelheid verplichte uren in een vierjarige MBO niveau 4 opleiding, en of hier bijvoorbeeld ook bij staat bij hoeveel uren hiervan letterlijk les gegeven moet worden en bij hoeveel van de lesuren er docenten aanwezig moeten zijn. Dit naar aanleiding dat ik een beetje ontevreden ben over mijn MBO 4 opleiding aangezien er nauwelijks les wordt gegeven en wij meestal in een lokaal zitten zonder docent, wat leidt tot een kippenhok.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Antwoorden (1)

"Hoeveel lesuren moet ik krijgen in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo)?

Voor uw mbo-studie zijn 1600 uur per jaar uitgetrokken. U bent dan 40 weken van 40 uur bezig met uw studie. Van die 1600 uren heeft u recht op gemiddeld minimaal 1000 uur per jaar onderwijs op school en op beroepspraktijksvorming (bpv). Maar meer mag ook. De overige 600 uren besteedt u bijvoorbeeld aan huiswerk en zelfstudie. De verplichte onderwijstijd is op basis van 60 minuten. Maar de school bepaalt zelf hoeveel minuten een les duurt. De school neemt het onderwijsprogramma op in de Onderwijs- en examenregeling (OER).

Onderwijstijd MBO
De overheid heeft vastgesteld hoeveel verplichte uren onderwijs er gelden in het mbo. De onderwijstijd verschilt voor de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) en de beroepsopleidende leerweg (bol).

Afwijken van de urennormen
Soms kan een opleiding afwijken van het minimum aantal uren. De instelling moet dit dan wel goed onderbouwen en de kwaliteit garanderen. Dit moet blijken uit onder andere:
tevreden van studenten;
tevredenheid van medewerkers en bedrijven;
studiesucces.

Ook moet de deelnemersraad vooraf instemmen met het alternatieve programma van de opleiding. Daarnaast moet een verantwoording in het jaarverslag staan.

3e leerweg mbo
Ook de erkende private (niet-bekostigde) mbo-opleidingen (bol en bbl) moeten aan de minimumnormen voor onderwijstijd voldoen. Zijn er studenten die daaraan geen behoefte hebben? Voor hen is er de 3e leerweg naast de bol en de bbl. Voor de 3e leerweg hoeven erkende private mbo-opleidingen niet aan de urennormen te voldoen. Deze 3e leerweg kan alleen als private (niet-bekostigde) opleiding worden aangeboden.

Vakantiedagen mbo
Voor mbo-studenten bestaat geen wettelijk aantal vakantiedagen. De school stelt op basis van het aantal lesuren de schoolvakanties vast.

Klachten over lesuren mbo
Bent u het niet eens met het aantal lesuren dat u van school krijgt? Dan kunt u dit bespreken met het schoolbestuur. Komt u er samen niet uit? Stuur dan een brief naar de klachtencommissie of het College van Bestuur van de school. En stuur een kopie ter informatie naar de Inspectie van het Onderwijs (Onderwijsinspectie)."

Toegevoegd na 5 minuten:
Verder (zie 2e bron):
Bij BBL: minstens 850 uren/per jaar, waarvan minstens 200 begeleide onderwijsuren per studiejaar zijn ('lessen') + minstens 610 uur stage.
Bij BOL: opleidingsafhankelijk, maar er gelden minima per jaar voor lesuren en stageuren. Zie het schema in de tweede bron.
Computoon