Alles wat men meeneemt dat van een ander is, dus ook aardappelen van een akker, want die zijn eigendom van de boer, is diefstal. Hetgeen niet van jouw is moet je afblijven. Mits men het aangeeft als gevonden.

Toegevoegd na 6 uur:
Mits men het aangeeft moet zijn: tenzij men het aangeeft (behalve als men het aangeeft) bij de afdeling gevonden voorwerpen.

Toegevoegd na 23 uur:
En een nog geldige versie
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2016-07-01#BoekTweede_TiteldeelXXII_Artikel312
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Plus.
Al zal Gevonden Voorwerpen raar opkijken als je met aardappels aan komt zetten. ;-)
erotisi
7 jaar geleden
Kan het echter ook zo zijn dat je de na de oogst op het veld gelegen aardappelen wel zou mogen pakken? Even aannemende dat je het veld mag betreden. Ik weet nl niet of vs een Belg is maar in Belgie kent men: Art. 11. Veldwetboek . Alleen bejaarden, gebrekkigen, vrouwen en kinderen beneden twaalf jaar mogen van zonsopgang tot zonsondergang aren lezen en naharken in de plaatsen waar zulks gebruikelijk is en slechts in niet-omheinde, op het grondgebied van hun gemeente gelegen velden waar de oogst geheel ingezameld en weggehaald is.
Aren lezen mag slechts met de hand geschieden; naharken met behulp van een hark met ijzeren tanden is verboden. Zou Nl ook zo iets hebben?
erotisi
7 jaar geleden
Al blijken aren geen aardappelen te zijn: https://nl.wikipedia.org/wiki/Aren_lezen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisie,
je zegt het zelf al: aren lezen is niet gelijk aan het narooien van aardappels. De arenlezers liepen achter de maaiers aan.
Het Veldwetboek (tot 1886 het Landelijk Wetboek) is een Vlaamse wet. Er is ook een
Franstalige Waalse versie.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/change_lg.pl?language=fr&la=F&table_name=loi&cn=1886100730
Nederland kende vroeger wel het gebruik voedseljutten. Nu kan men zich melden voor georganiseerd voedseljutten (niet voedseljatten) en men betaalt per jaar een klein bedrag aan lidmaatschapsgeld.
niko
7 jaar geleden
Dank voor de aanvulling.is precies wat ik zocht.
niko
7 jaar geleden
dankjewel.