Is de slogan "bewezen de goedkoopste" van de hoogvliet toegestaan, en waarom?

De hoogvliet adverteert (ik dacht sinds 2008) met de slogan "bewezen de goedkoopste". Als ik echter via Google probeer te achterhalen waar dan dat bewijs is, kan ik niets vinden. Heeft iemand het bewijs hiervoor? En in het geval dit bewijs niet bestaat; is deze slogan dan wel toegestaan. Zo ja, waarom.

(Ik heb zoals gezegd op internet gezocht maar kon oprecht niets vinden)

Toegevoegd na 1 minuut:
En zo nee, ook waarom ;)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Antwoorden (1)

Ja, Hoogvliet mag zich 'Bewezen de goedkoopste' noemen. Het bewijs wordt geleverd op de website waar de prijzen van bepaalde producten worden vergeleken met die van andere winkels (https://www.hoogvliet.com/kracht-hoogvliet/laagste-prijs/bewezen-de-goedkoopste). Ook uit andere, onafhankelijke onderzoeken, zoals van RTL, blijkt dat producten van Hoogvliet goedkoper zijn (bron 1).

Geldt dat voor alle producten van Hoogvliet? Nee, en dat beweert Hoogvliet ook niet. Evenmin stelt de winkelketen dat ze het hele jaar door de goedkoopste zijn. 'Bewezen de goedkoopste' geldt dus alleen voor bepaalde producten en op een bepaald moment. En daar valt wettelijk gezien niets tegenin te brengen.

Is hier sprake van misleiding? De Reclame Code Commissie vindt van wel, zo blijkt uit een uitspraak in augustus 2009 (bron 2). Maar Hoogvliet trekt zich niets van die uitspraak aan en blijft de slogan gebruiken.
Pieter2011
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord! Ik vind het maar raar dat je dat adhv enkele willekeurig gekozen producten zegt te kunnen "bewijzen". Zo kan naar mijn idee elke supermarkt er wel als goedkoopste uitkomen. In hoeverre is een uitspraak van die commissie wettelijk bindend?
Pieter2011
7 jaar geleden
Ja, dat is vreemd, maar bedrijven kunnen en mogen zo'n uitspraak negeren. De RCC kan geen sancties opleggen. Het enige wat overblijft is de gang naar de rechter door een partij die vindt dat zijn/haar belangen door de slogan worden geschaad. Dat zou dus een andere supermarkt moeten zijn. Maar die zien er vanaf, waarschijnlijk omdat zo'n zaak weinig kans van slagen heeft. Want in feite liegt Hoogvliet niet. Ze beweren niet dat elk product het hele jaar door goedkoper is dan bij de concurrent.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het lijkt mij net zoiets als de 'laagste prijsgarantie' van een andere supermarkt. Het is echt niet waar dat al hun producten goedkoper zijn dan die van andere supermarkten, maar waarschijnlijk wél waar dat in de meeste gevallen een andere supermarkt niet EXACT hetzelfde product aanbiedt voor een lagere prijs. Dat elders wel producten die *vrijwel* hetzelfde zijn voor een lagere prijs verkocht worden, is dan niet relevant.