kan ik mijzelf in het buitenland identificeren met een rijbewijs voor in een pub?

Mijn ID kaart is zojuist verlopen en ik ga over paar weken naar Engeland, op het vliegveld regel ik dit met mijn paspoort, maar om helemaal een paspoort mee te nemen voor te legitimeren in een pub vind ik ook niet zo handig.

Kan ik dan toch legitimeren met mijn ID? (mijn geboortedatum staat er namelijk gewoon op)
Of kan het met mijn rijbewijs?

7 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K
ronron1212
7 jaar geleden
Even naar het gemeentehuis en binnen een week heb je een nieuw id bewijs.
han123
7 jaar geleden
Het aanvragen van een nieuw id bewijs is duurder dan onze vlucht..... :/
ronron1212
7 jaar geleden
Je moet toch een id bewijs of paspoort in je bezit hebben dat ben je in Nederland wettelijk verplicht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee hoor ronron een rijbewijs is in Nederland ook een geldig legitimatie
Dus een id of paspoort is alleen voor het buitenland
kierkegaard47
7 jaar geleden
@Deaal, niet helemaal waar. Doorgaans kan je je inderdaad met een rijbewijs identificeren, maar voor enkele uitzonderingen is vastgelegd dat het rijbewijs niet voldoende is. Zolang je met die uitzonderingen niet te maken krijgt, zal het rijbewijs wel voldoende zijn. De rijksoverheid zegt hier zelf over (zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/met-welke-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren ) "Rijbewijs
Uw (Europese) rijbewijs is een identiteitsbewijs. Maar u kunt uw rijbewijs niet altijd gebruiken om uzelf te identificeren. Dit komt omdat er op het rijbewijs geen gegevens over uw verblijfsstatus en nationaliteit staan. Bij de volgende organisatie of in de volgende situaties kunt u uw rijbewijs niet als identiteitsbewijs gebruiken: de Belastingdienst (tenzij de Belastingdienst anders aangeeft);
een uitkeringsaanvraag;
indiensttreding bij een nieuwe werkgever;
binnenlands vreemdelingentoezicht;
inschrijving voor een opleiding bij een onderwijsinstelling."
ronron1212
7 jaar geleden
@Deaal lijkt me duidelijk rijbewijs is geen id of paspoort
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Vraagsteller heeft in ieder geval gewoon een paspoort dus wat het vliegen betreft zit hij goed. Het rijbewijs zal gewoon voldoende zijn voor legitimatie in een pub. Mogelijk ben je in Engeland verplicht om een paspoort of identiteitskaart op zak te hebben. Dat weet ik niet.

Antwoorden (2)

Een verlopen ID is geen geldig legitimatie bewijs(meer), en dus strikt genomen kun jij jezelf hier niet mee legitimeren. Maar nou zijn de Engelsen wat liberaler op dit vlak dan in het regeln**kende Nederland, dus denk ik dat je er wel mee wegkomt qua bier bestellen....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat kan. Er staat ook in het Engels op dat het een rijbewijs is. Je kan er ook bij zeggen dat het je rijbewijs is.

Werd bij mij ook gewoon geaccepteerd in supermarkten in Engeland bij het kopen van alcohol en tabak.

Toegevoegd na 2 dagen:
Zie bron voor regels alcohol Engeland. Rijbewijs is goed.