Over welke documenten dient men te beschikken om voeding te mogen verkopen op straat?

Enerzijds wat Nederland betreft en anderzijds in Italië. Wat zijn de eisen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

In het algemeen geldt dat men als particulier geen voedsel op straat mag verkopen en meestal ook niet vanuit huis. Op het moment dat je in levensmiddelen gaat handelen heb je bepaalde verplichtingen en te maken met de levensmiddelenwet.
Als men bedrijfsmatig wil verkopen zal men zich eerst moeten laten inschrijven bij de Kamer van Koophandel.
In principe heeft iedereen die voeding wil verkopen een vergunning nodig. Een vergunning moet men aanvragen bij de gemeente waar men op straat wil verkopen.
Je kunt te maken krijgen met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. Zij controleren op voedselveiligheid, maar ook op het hebben van een vergunning. Je mag soms voedsel verkopen op de vrijmarkt of met Koningsdag, maar dan heb je zelfs nog een vergunning nodig van de gemeente.
In sommige gemeenten is de verkoop door particulieren van (zelf) gemaakt voedsel helemaal verboden op (vrij)markten, braderieën en andere evenementen.
De Algemene levensmiddelen verordening (ALV) valt onder de Europese wetgeving en heet ook wel de General Food Law en geldt ook voor Italië. De “Tutela Igienico Sanitaria degli Alimenti e Bevande e dei Consumatori”
Lokale bewoners en toeristen mogen zelfs niet met eten en drank rondlopen in de toeristische gebieden, laat staan dat men het als particulier op straat mag verkopen. De boetes kunnen oplopen tot € 500,00. Deze maatregel geldt ook in Venetië, Florence en Verona en is al vanaf 2012 van kracht.