Ik heb iemand gemaild dat zijn partner vreemd gaat met haar baas.deze baas wil mij vervolgen ,kan dat ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, er is geen wet die je verbiedt iemand over de waarheid te informeren. Maar is het 100% zeker waar?
erotisi
7 jaar geleden
1. Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven, wordt, als schuldig aan smaad, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Smaad
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@erotisi
Aan een wáár feit (dus bewijsbaar voor de rechtbank) mag je ruchtbaarheid geven.
De bewijslast ligt echter wel bij die gene die de betreffende uitspraken doet !
erotisi
7 jaar geleden
nee, dat is juist het verschil tussen laster en smaad. Hij die het misdrijf van smaad of smaadschrift pleegt, wetende dat het te last gelegde feit in strijd met de waarheid is, wordt, als schuldig aan laster, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 2 jaren of geldboete van de vierde categorie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Laster Bij smaad gaat het dan voornamelijk om de iemand in een kwaad daglicht te stellen om zijn eer en goede naam te schaden. Het is niet zo dat ik meen dat in onderhavig geval daar sprake van is, ik wil alleen de eventuele mogelijkheden weergeven igv overschrijdingen
tinus1969
7 jaar geleden
@erotisi heeft gelijk. Als het waar is, kan het nog steeds smaad zijn,. En als het onwaar is, of onbewijsbaar, kan het ook nog als laster worden opgevat. Daarmee heb je grote problemen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@erotisi
Je hebt gelijk :-)
Mijn fout.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar dat geldt toch zeker niet voor het informeren van een persoon? Het is niet dat het in de krant staat. De ruchtbaarheid is ver te zoeken....
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer ik mijn buurman vertel dat ik denk dat zijn vrouw vreemdgaat, dan lijkt me dat geen "smaad" .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Wanneer ik mijn buurman vertel dat ik denk dat zijn vrouw vreemdgaat, dan lijkt me dat geen "smaad" Maar wel een enorme rattenstreek...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helemaal geen rattenstreek. Die rattenstreek ligt bij de vreemdgaande vrouw.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Luister Zondag, je moet je gewoon niet mengen in andermans zaken.... Wat een ander doet moet hij/zij helemaal zelf weten, het is niet aan jou om dat aan de grote klok te hangen via een (klik)mailtje. Verraad is het laagste wat je kunt doen. Wat die vrouw heeft gedaan praat ik niet goed, want dat kan ook gewoon niet, maar om daar nou actief in te roeren zijn gewoon rattenstreken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@RoqueTrader, ook mijn betiteling van zulke streken.
Als mijn buurman (of wie dan ook) het nodig vindt mij te vertellen dat mijn man vreemd gaat, dan gaat deze doorverteller nooit meer iets aan wie dan ook doorvertellen.
Het doorgeven van zulke berichten heeft nooit een zuivere bedoeling. Zelf afgewezen misschien?

Antwoorden (1)

Bij smaad gaat het om uitlatingen waarmee geprobeerd wordt om iemands reputatie te ruïneren: geprobeerd wordt iemands eer en goede naam aan te tasten. Zonder dat dat noodzakelijk is uit verdediging, wordt iemand in het openbaar zwart gemaakt door de betreffende persoon te beschuldigen van bijvoorbeeld het plegen van strafbare feiten, zoals oplichting of fraude. Het hoeven niet per se strafbare feiten te zijn waar iemand van beschuldigd wordt. Een publiekelijke beschuldiging van vreemdgaan kan ook strafbaar (en dus onrechtmatig) zijn. Als zo’n beschuldiging schriftelijk wordt gedaan (hier vallen ook beschuldigingen op het internet onder) dan is sprake van smaadschrift.
https://www.advocaatmediarecht.nl/smaad-en-laster/

In jou geval van een mail is lid 2 van art. 261 wetboek van strafrecht dan van toepassing:

'2. Indien dit geschiedt door middel van geschriften of afbeeldingen, verspreid, openlijk tentoongesteld of aangeslagen, of door geschriften waarvan de inhoud openlijk ten gehore wordt gebracht, wordt de dader, als schuldig aan smaadschrift , gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.'

https://nl.wikipedia.org/wiki/Smaad

Omdat de mail naar één bepaald persoon is verstuurd lijkt mij hier niet meteen sprake van verspreiding en of openlijk tentoonstelling. Dat zou slechts anders zijn als dat bijvoorbeeld naar de adressen van alle werknemers van die baas zou zijn gegaan of op een openbare website/blog. Uit de rechtspraak blijkt dat er altijd een afweging gemaakt wordt. Hoe verhoudt de uitspraak zich tot de feiten (is het waar maar overdreven, helemaal niet waar), hoe belangrijk was het om dit te vertellen, en in wat voor onderlinge positie zitten de partijen.

Conclusie, als je het hier bij laat lijkt mij een vervolging niet echt waarschijnlijk.
erotisi