Is een Sai verboden in Nederland en Europa?

Is een Sai verboden in Nederland en/of Europa? Dit wapen is vooral bekend als wapen van de Ninja Turtle Raphael. En als ze verboden zijn, kan je dan een vergunning krijgen?

Picture for question
7 jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K
erotisi
7 jaar geleden
Van een aantal wapens is het bezit ervan door meerderjarigen niet verboden, maar sommige handelingen ermee wel, zoals het dragen ervan op de openbare weg. Het gaat bijvoorbeeld om: • zwaarden;
• degens;
• wapenstokken;
• bepaalde luchtdrukwapens;
• harpoenen;
• kruisbogen. Ook voorwerpen die niet als wapen bedoeld zijn maar wel zo worden gebruikt, vallen onder omstandigheden onder categorie IV. Denk bijvoorbeeld aan een honkbalknuppel die kan worden gebruikt tijdens een demonstratie, of een keukenmes dat kan worden gebruikt tijdens een gevecht.

Antwoorden (1)

De wapenwet kent verschillende categorieën wapens. Messen en zwaarden, de zogenaamde blanke wapens vallen onder categorie IV.
De Brochure Wapens en Munitie waar het uitgebreid in staat is te downloaden op:
http://www.justitie.nl/onderwerpen/criminaliteit/wapens/documenten.

Alle wapens die vallen onder categorie IV (dus ook het wapen dat door vragenstelster wordt getoond) mogen voorhanden zijn voor iedereen boven de 18 jaar. Je mag het vervoeren, maar niet zonder vergunning dragen op openbare gebieden.

Degens, sabels, zwaarden vallen onder andere onder artikel 2, eerste lid, categorie IV, onder 2, ongeacht of het decoratieve of functionele zwaarden zijn. Deze wapens mogen vrij voorhanden worden gehouden. Dergelijke wapens mogen echter niet op de openbare weg gedragen worden. Het is dus raadzaam om bijvoorbeeld een degen niet onverpakt op een fiets te vervoeren. Om deze wapens te mogen gebruiken op voor publiek toegankelijke plaatsen (bijvoorbeeld bij sportbeoefening) is schriftelijke toestemming van de politie nodig. Hiervoor moet er een vergunning (verlof) worden aangevraagd bij de korpschef van uw politieregio. Tenzij deze wapens vallen onder de vrijstelling van artikel 28 van de Regeling wapens en munitie (RWM).

Let op: stiletto's, werpmessen, vlindermessen vallen onder categorie I wanneer ze meer dan één snijkant heeft en boven bepaalde maten zijn. Ook pijlen met snijdende delen vallen onder categorie I. Deze zijn allemaal verboden.

Toegevoegd na 12 uur:
Hierboven onder Let op: is een gedeelte van de zin weggevallen. Het moet zijn:
stiletto's, werpmessen en vlindermessen vallen onder categorie I, en andere opvouwbare messen, INDIEN HET LEMMET MEER DAN ÉÉN SNIJKANT HEEFT OF DE LENGTE IN OPENGEVOUWEN TOESTAND LANGER DAN 28cm IS".
Ook pijlen met snijdende delen vallen onder categorie I. Deze zijn allemaal verboden.

Toegevoegd na 13 uur:
Zie voor de begripsbepalingen en de nadere omschrijvingen van de wapens de Regeling wapens en munitie
http://wetten.overheid.nl/BWBR0008800/2016-05-28
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Je brengt me met je laatste alinea wel in verwarring. Je zegt dat stilletos meer dan een snijkant en boven bepaalde maten moeten zijn.
Nu lijkt dat niet direct uit artl. 1 catergorie I op te maken.
Ook als ik kijk op wiki is het wel zo dat stilletos vaak dubbelsnijdend is maar dat lijkt weer niet noodzakelijk. Er lijkt meer nadruk te liggen op de automatische uitklap waardoor mss een onderscheid wordt gemaakt met catergorie II.
Over maten van stilletos zie ik evenwel helemaal niets vermeld. Omdat ik vaker dergelijke vragen hier tegenkom, ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe het nu precies zit, als dat al uit te maken is. https://nl.wikipedia.org/wiki/Stiletto_(steekwapen) Dus lijkt het OM wiki te volgen of heeft het OM daar een andere definitie van ?
erotisi
7 jaar geleden
Dus resumerend: Een stiletto hoe klein deze ook is mag je niet bezitten. Een stiletto moet automatisch uitklapbaar zijn en één snijkant is voldoende? Een dolk bijvoorbeeld mag je dan weer wel bezitten, want deze is niet opvouwbaar. Je mag die dan weer niet voorhanden hebben in het openbaar, hoe klein ook, want het heeft twee snijkanten C.IV
Een opvouwbaar mes, wat kleiner is dan 28cm mag je wel bezitten, mits het eenzijdig snijdend is en geen stiletto is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi, in zijn algemeenheid is jouw resumé juist
Er is geen wet, als de wet wapens en munitie (en de Opiumwet), die zo uitnodigend is om de mazen van de wet te vinden.
Voorbeeld; Een opvouwbaar mes, dat kleiner is dan 28cm enz enz. Dan maakt de fabrikant er gewoon eentje van 27,9 cm.
Als men een wet tot op de komma en de punt per artikel wil dichttimmeren wordt de wet onleesbaar.
Je krijgt dan wetten zoals bv in Californië: men moet een jachtvergunning hebben om een muizenval te plaatsen en in Florida is het verboden om een pick up op je inrit of voor je huis te parkeren, al geldt dat enkel voor diegenen die het huis niet bezitten. Op grond van de Regeling wapens en munitie is het kort gezegd gewoon verboden om welk voorwerp dan ook bij zich te dragen waarmee men een ander kan verwonden of doden. Dat kan zelfs met een aardappelschilmes. Waarom draagt men zoiets bij zich in een uitgaansgelegenheid, ook dat telt mee. Van geen enkele politieambtenaar of toezichthouder kan worden verlangd dat hij deze regels voor 100% juist kan interpreteren.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0008800/2016-05-28 Uitgezonderd van de wapenwet zijn spullen als het duidelijk om kinderspeelgoed gaat. Maar ook daarvoor is een Richtlijn van 33 bladzijdes die zonder jaren studie en wapenwet ervaring niet te bevatten is.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:170:0001:0037:nl:PDF Het OM volgt geen enkele Internetsite, en zeker geen Wiki. Het OM dient zich alleen te houden
aan hetgeen in de wet staat. Het is de regering die de wetten maakt in samenwerking met de wetgevende macht (de Eerste en Tweede Kamer)