Maakt de politie echt zo'n bende van een huis bij huiszoeking en wie moet dat opruimen?

Dat zie je vaak in films en series.
Dat ze de hele boel overhoop trekken en ook spullen kapot maken.

En dan vervolgens weer vertrekken met of zonder bewijsmateriaal. En de rotzooi zo achterlaten.

Is dat ook echt zo?
En wie ruimt dit dan op? En draait op voor de kosten?

Toegevoegd na 59 seconden:
Ik vraag het me af in geval van schuldig of onschuldig. Ik kan me voorstellen dat je pech hebt wanneer je schuldig bent.

7 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
...en wanneer je schuldig bent heb je inderdaad 'pech'. Ook wanneer je een vriend of familie bent en weet hebt van de criminele activiteiten van de dader.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De Nederlandse politie is geen inbreker, ze hebben normaal gesproken de tijd om rustig onderzoek te doen.
Schade zal hooguit een geforceerde deur of raam zijn. De handdoeken zullen mogelijk op het bed liggen i.p..v in de kast. Ze zullen echt niet alle laden om gaan keren, dat doe je zelf toch ook niet als je iets zoekt, dat maakt het er namelijk alleen maar lastiger op, al die zooi overal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Jackd: dat was ook mijn gedachte. Nee, ze zullen niet alles weer precies zo achterlaten zoals het was; moeten er een bank verplaatst worden dan zetten ze die niet op de centimeter nauwkeurig terug, en als er niemand thuis was dan is je slot misschien uitgeboord. Maar ze gaan toch ook geen laden omkeren of spullen uit een kast gooien zoals een inbreker dat doet? Waarom zouden ze?

Antwoorden (1)

Als je spullen zoeken kunnen ze er vast wel een bende van maken ja. Als ze een persoon zeken hoeft dat niet per se.

Als daarbij schade ontstaat (materieel of immaterieel) kan die alleen worden vergoed als de inval echt volkomen onterecht was ; dus als de bewoner/ het slachtoffer niet de dader is en ook helemaal niets met de dader te maken heeft en het dus echt volledig vals alarm was. Maar dat gaat niet automatisch ; dat moet je wel aanhangig maken.

Toegevoegd na 38 seconden:
Over opruimen staat er niks. maar ga er maar van uit dat de bewoner dat zelf mag doen. Moet die daarvoor betaalde hulp inroepen, dan is dat een deel van de schade ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook het opruimen van goederen is een schade. En niet alleen als men onschuldig is maar ook als het goederen betreft van onschuldigen die in het zelfde pand verblijven en geen weet konden hebben van de daden van de verdachte.