Is het bestuursrechtelijk toegestaan om een gemeente onder curatele te stellen omdat die gemeente niet wil meewerken aan gemeentelijke herindeling?

Ik dacht, dat het zo was, dat uitsluitend financiële motieven een onder curatele stelling kunnen rechtvaardigen. Gebruikt men andere motieven, dan is volgens mij sprake van strijd met de beginselen van behoorlijk bestuur, in dit geval zou hier volgens mij sprake zijn van detournement de pouvoir, gebruik van een regeling voor een ander doel dan waarvoor die bedoeld is.
Toch is de gemeente Haren (Gn) onder curatele gesteld, of zal onder curatele worden gesteld, omdat die gemeente weigert mee te werken aan een gemeentelijke herindeling. Men wil gemeenten gaan samenvoegen tot één gemeente. Mag dat toch?

7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
ronron1212
7 jaar geleden
In dat rapport staat dat de zwakke financiële positie van Haren geen reden is om te fuseren met die gemeenten.
Gaat dus wel degelijk om geld.
Poet
7 jaar geleden
Het heet geen curatele maar "indeplaatsstelling" (gemeentewet). Dit is dus niet gericht op eisen aan de financiën van de gemeente. Maar aan het door de interbestuurlijk toezichthouder (provincie of rijk) nemen van acties waar een gemeente dit verzaakt. En dat kan dus ook zijn: allerlei acties die nodig zijn voor de doorvoering van een gemeentelijke herindeling nadat tot die herindeling is besloten bij Wet.
ronron1212
7 jaar geleden
http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/112758/Haren-werkt-niet-meer-mee-aan-fusie-en-komt-onder-curatele
Poet
7 jaar geleden
Als je met curatele doelt op de artikel 12 status (va de Wet financiële verhoudingen) dan zit het zo:
Art 12 betekent dat het rijk een gemeente op diens verzoek extra geld geeft. Dit moet jaar worden aangevraagd. Dit kan alleen als de algemene middelen van de gemeente aanmerkelijk en structureel tekort zullen schieten, terwijl de eigen inkomsten van de gemeente zich op een redelijk peil bevinden.
Om de extra uitkering te krijgen dient de gemeente ook maatregelen ter nemen verbetering van haar financiële positie.Ook kan het rijk aan de uitkering voorschriften verbinden.
Indien het rijk een gemeentelijke herindeling noodzakelijk daarbij acht dan kan de extra uitkering dus worden geweigerd.
ronron1212
7 jaar geleden
Dat is ook wat er mogelijk aan de hand is Poet
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De provincie denkt dat als Haren niet fuseert zij in een situatie komen waarin zij het als gemeente alleen financieel niet kunnen redden.
Dan zou Haren een artikel 12 gemeente kunnen worden en zet het Rijk een streep door de sportvoorzieningen en de culturele voorzieningen”.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Drie gemeentelijke partijen van Haren vinden dat er geen reden is om mee te werken aan een fusie, op grond een zwakke financiële positie.
Dat staat ook in het opgemaakte rapport.
Haren kan dan door de provincie Groningen onder curatele gesteld worden, niet omdat zij niet willen fuseren, maar vanwege hun zwakke financiële positie die zij behouden als zelfstandige gemeente.
corzijlstra
7 jaar geleden
Wellicht heb ik een reactie op de verkeerde plaats gezet. Daarom nogmaals dit. Ik weet niet, hoe de financiële positie van de gemeente Haren is. Echter, de reden waarom gefuseerd moest worden was een andere. In de hele provincie Groningen moeten gemeenten worden samengevoegd. Daar zijn ook financieel gezonde gemeenten bij. Grotere gemeenten zouden b.v. slagvaardiger zijn.
corzijlstra
7 jaar geleden
Nog wat. Stond de gemeente Haren al onder curatele, toen er nog geen sprake was plannen tot samenvoeging van gemeenten? Zo neen, dan mag volgens mij ook nu de gemeente Haren niet onder curatele gesteld worden om de gemeente te dwingen mee te werken aan fuseren. Dat lijkt mij detournement de pouvoir.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@corzijlstra, u ziet het helemaal goed. De Provincie wilde Haren laten denken dat zij verplicht waren om te fuseren, wegens hun financiële positie. Het COELO rapport zegt iets anders, nl: de zwakke positie van Haren is geen noodzaak om te fuseren met de gemeente Groningen.(COELO: Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden, meestal in opdracht van de VNG) Voor de stemming zegt de burgemeester Van Veen (sinds 1 mei 2015 burgermeester van Haren) dat als Haren een zelfstandige gemeente blijft, dus de motie aangenomen wordt, het als gevolg heeft dat de gemeente Haren onder curatele gesteld kan worden. Alles kan maar het ene heeft niets met het andere te maken. De huidige zwakke positie van Haren hoeft namelijk niet structureel te zijn.
Dat is inderdaad détournement de pouvoir - misbruik van macht. Het is namelijk niet waar wat de burgemeester zeg.
Zo hoort het niet te werken in de Nederlandse (gemeente) politiek.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De gemeente Haren stond voordat er plannen waren voor een fusie niet onder curatele van de provincie, dus na afwijzing van de plannen zijn er ook geen redenen voor curatele. Mits de financiële toestand van Haren inmiddels niet dramatisch is gewijzigd. Maar dat staat los van wel of niet fuseren.

Antwoorden (3)

Ja dit is wettelijk mogelijk.

Een hoger overheid heeft nu eenmaal bepaald dat de gemeente moet samenvoegen, dat deze gemeente weigert is een vorm van onbehoorlijk bestuur en mag deze onder curatele gesteld worden om zo de gemeente weer te laten voldoen aan de Nederlandse wetgeving.

overigens kan ook een natuurlijk persoon onder curatele worden gesteld als er van dat persoon wordt geacht niet aan de wettelijke verplichtingen te kunnen voldoen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niks vorm van onbehoorlijk bestuur. Niks onder curatele om te voldoen aan welke vorm van wetgeving dan ook.
Onder curatele stellen van een gemeente door een provincie kan alleen als de boekhouding niet op orde is.
corzijlstra
7 jaar geleden
Ik weet niet, hoe de financiële positie van de gemeente Haren is, maar dat was niet de reden waarom gefuseerd moest worden. De fusieplannen omvat namelijk de hele provincie Groningen. Men wil grotere gemeenten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
JoabDarc Ook een bestuur kan onder curatele worden gesteld als deze wordt geacht niet aan de wettelijke verplichtingen te kunnen voldoen. Dit doet overigens niet een provincie maar de staat zelf.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook wat u hierboven schrijft is totaal onjuist. Men heeft wel eens gezegd: het schoolbestuur zou onder curatele gesteld moeten worden.
Dit zou dan de Staat (welke Staat)n niet moeten doen maar de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Bij een bank bijv. gaat het via een uitspraak van de rechtbank, waarbij de DNB benoemd kan worden als toezichthouder.
Neen, de provincies kunnen een gemeente niet onder curatele stellen als zij niet wil meewerken aan een gemeentelijke herindeling.
De provincies kunnen een gemeente onder curatele stellen als zij de begroting voor een komend jaar niet sluitend krijgen of de begroting voor het komend jaar niet sluitend is.
Er komt dan verscherpt toezicht door de provincie.
Door middel van preventief toezicht wil de provincie – samen met de gemeente – proberen het financieel evenwicht op de begroting te herstellen. Dat verscherpte toezicht houdt niet in dat de provincie het roer overneemt van de gemeente. Zij kijkt alleen over de schouder mee.
Dat kan onder andere betekenen dat de gemeente geen nieuwe financiële verplichtingen mag aangaan zonder toestemming van de provincie.

Toegevoegd na 19 uur:
Het antwoord is dus: "Neen". Het is niet toegestaan om een gemeente onder curatele te stellen omdat die gemeente niet wil meewerken aan de gemeentelijke herindeling.

De waarschuwing van de burgermeester van de betreffende gemeente, voorafgaande aan de stemming is precies zoals de vragensteller het noemt:
détournement de pouvoir - misbruik van macht.
Om het iets milder te noemen: misbruik maken van zijn bevoegdheid en de uitslag van de stemming proberen te beïnvloeden.
De rest is allemaal bijzaak.

Toegevoegd na 19 uur:
Het maakt in feite niet eens uit wat er in het rapport staat. Dat is van ondergeschikt belang.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De regering wil geen gemeentelijke herindelingen opleggen van bovenop. Een gemeente is daarmee niet wettelijk verplicht om samen te werken of te fuseren met andere gemeenten.

De provincie Groningen wilde Haren laten fuseren met Groningen en Ten Boer en de belangrijkste reden was de zwakke financiële positie van Haren. Het burgercomité van Haren heeft toen eerst het Coelo ( Centrum voor Onderzoek van de Economie van Lagere Overheden) opdracht gegeven om het 'huishoudboekje' van de gemeente eens grondig te onderzoeken. De gemeente betaalde mee aan het onderzoek.
Uit het rapport dat werd opgemaakt, kwam naar voren dat de financiële positie van Haren weliswaar zwak was, maar dat dit geen argument was om te fuseren...er was geen acuut probleem.

'Als Haren de komende jaren consequent zou bezuinigen op voorzieningen en subsidies én de gemeentelijke belastingen en heffingen verhoogt, kan men zelfstandig blijven', zo stelt het rapport. Zou de politiek hieraan meewerken, dan kan er over enkele jaren zelfs een overschot in de begroting kunnen worden gecreëerd van ruim 15 miljoen Euro. De gemeentelijke herindeling waar de provincie zo op aandringt, zou dan echt niet nodig zijn. Volgens Coelo zou een fusie het hoge voorzieningenniveau ook verlagen en de belastingen voor bedrijven en huishoudens in Haren verhogen.

Na het verschijnen van dit rapport, heeft de gemeenteraad in meerderheid de motie aangenomen om de stekker uit het herindelingstraject te trekken en niet meer aan te schuiven bij gesprekken over de herindeling in de provincie Groningen. Het gevolg hiervan is wel dat Haren onder curatele komt te staan van deze provincie, zodat ze geen nieuwe financiële verplichtingen aan kan gaan. Zij zullen nu eerst de financiën op orde moeten krijgen en hun tekorten moeten wegwerken om een faillissement te vermijden, zodat ze straks overhouden op hun begroting.
amc
7 jaar geleden
corzijlstra
7 jaar geleden
Maar de gemeente Haren was toch niet eerder onder curatele gesteld? Dus toen waren er kennelijk geen of onvoldoende redenen voor. Nu ineens wel, nu de gemeente niet wil meewerken aan de herindelen?
Bovendien, de mindere financiële positie van de gemeente Haren was toch niet de reden waarom er herindelingsplannen moesten komen? Immers, de herindelingsplannen omvatten alle of de meeste gemeenten in de provincie Groningen.
Het lijkt mij dus bestuursrechtelijk niet juist om curatelestelling als dwangmiddel te gebruiken om de bereidwilligheid tot herindeling te bevorderen. Hoe zou de bestuursrechter erover denken?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
amc, jammer maar je antwoord is in feite een opsomming van de voorafgaande geschiedenis met een onjuiste eindconclusie.
Behalve dit rapport van prof Allers zijn er nog minstens vier rapporten.
De inhoud van de rapporten is bij deze vraag onbelangrijk. Het enige wat telt bij een fusie is of er een garantie is dat belangrijke voorzieningen behouden blijven.
Het onder curatele stellen van een gemeente is nooit een automatisch gevolg van het niet willen mee-onderhandelen over een fusie. Het is ook niet juist dat zij eerst hun tekorten moeten wegwerken. Er staat nergens dat er tekorten zijn die een curatele rechtvaardigen. Een gemeente heeft twee rechten
1ste het recht op het bepalen van de eigen toekomst en het
2de recht is het recht om gebruik te maken van de regeling die dan voor elke gemeente bestaat nl gebruik maken van art 12 (het 12de artikel uit de Financiële-verhoudingswet. Misschien wil Haren wel met een gemeente fuseren waar zij meer affiniteit mee heeft dan met de gemeente Groningen. Misschien toch met Tynaarlo, aan Haren de keus. @corzijlstra, klopt helemaal Haren stond niet al onder curatele en heeft ook nooit onder curatele van de provincie gestaan.
Neen zeggen tegen het huidige fusievoorstel verandert momenteel niets aan de huidige status van Haren.
amc
7 jaar geleden
Ik heb ook nergens beweerd dat Haren onder curatele stond, dit was uiteraard niet zo. Hun financiële situatie stond erg zwak en dit deed de provincie ertoe besluiten dat fusering de oplossing zou zijn. Feitelijk zie ik dit meer als dwangmiddel om Haren te laten fuseren. Zouden ze er niet aan meewerken, dan werd hun dit in het verschiet gesteld door Gedeputeerde Staten. GS schijnt er dus maling aan te hebben en willen dit toch doorzetten. Tegen de wil in van de gemeenteraad, stelt de Provincie iemand aan die het fusieoverleg met Groningen en Ten Boer onverminderd voortzet. Zij houden vol dat Haren financieel zwak is en over onvoldoende bestuurskracht beschikt. Ook stellen zij dat er inwoners zijn die wel voor fusering zijn en zij zich ook vertegenwoordigd moeten voelen. De provincie is van plan Haren onder curatele te plaatsen, omdat zij normaliter elke gemeente in de gaten houden bij een naderende herindeling. Bij Haren gaan ze echter verder... Elk besluit dat de gemeenteraad neemt met financiële gevolgen, moet dan aan Gedeputeerde Staten worden voorgelegd. Omdat Haren niet meer deelneemt aan overleg kunnen zij financiële besluiten nemen die ongewenste gevolgen kunnen hebben voor de toekomstige nieuwe gemeente. http://www.dvhn.nl/groningen/Haren-krijgt-het-mes-op-de-keel-van-provincie-21613199.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat zegt de gedeputeerde Patrick Brouns, maar daarom is het nog niet waar. Hij doet aan wishful thinking en het blijft waarschijnlijk wishful thinking.
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/165041/CDA-in-Haren-schaamt-zich-diep-voor-CDA-gedeputeerde-Brouns