Wat mag een bewaker van het stadshuis allemaal doen ?

Vasthouden, tegenhouden etc ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Antoni
7 jaar geleden
Evenveel als een gewone burger. Daar komt bij dat een goede beveiliger een professionele opleiding heeft gehad en weet hoe ver hij kan en mag gaan. Bij een gewone burger is het maar de vraag of hij in een nood- of conflictsituatie de juiste dingen doet.

Antwoorden (1)

De beveiligingsmedewerker is normaal gesproken geen politie-agent. Qua geweld mag hij daarom hetzelfde als jij en ik.

Als hij op heterdaad een strafbaar feit constateert dat jij verricht, dan mag hij je aanhouden (burgerarrest). Als  een proportionele vorm van geweld nodig is om jou te stoppen, mag hij die toepassen.  Door je vast te houden of tegen te houden bijv.  Ook mag geslagen, geschoppen of geduwd worden, als dat nodig is om jou te stoppen. Hij mag ook beletten dat je ervandoor gaat, bijv. door je vast te binden of op te sluiten. Ben jij "buiten gevaar gesteld", dan moet hij meteen een opsporingsambtenaar (politie) bellen. Natrappen e.d. mag dus niet; als het risico voorbij is, moet het geweld stoppen.

Het is mogelijk dat een beveiligingsmedrwerker ook een boa is (buitengewoon opsporingsambtrnaar). Die zijn te herkennen aan een zilverkleurige 'speld' op hun jasje met het logo van een vuist. Maar de kans dat een beveiliger bij een gemeentehuis ook boa is, is klein.

"Boa's hebben een belangrijke rol bij het handhaven van veiligheid en het tegengaan van criminaliteit. De boa mag identiteiten controleren, proces-verbaal opmaken, boetes uitschrijven en personen aanhouden als deze worden verdacht van een strafbaar feit. Elke soort boa heeft een eigen takenpakket. Zo controleert een treinconducteur plaatsbewijzen, rapporteert een milieuinspecteur over vervuiling (zoals zwerfafval en autowrakken) en bewaakt een jachtopziener een jachtveld."

Toegevoegd na 1 minuut:
Geschoppen mz geschopt
Computoon