is een (schriftelijk) toegezegde aankoop na twee maanden te ontbinden?

Ivm verhuizing heb ik spullen ter overname aangeboden aan de nieuwe bewoner. De nieuwe bewoner heeft ons per mail medegedeeld een aantal spullen over te willen nemen, waarin de kosten zijn opgenomen.
Wij hebben aangegeven deze spullen te laten staan bij verhuizing. Nu is de verhuizing bijna aanstaande en laat de nieuwe bewoner per mail weten af te zien van aankoop van een aantal over te nemen spullen. Dit gebeurt echter twee maanden na het kenbaar maken wel over te willen nemen.
Doordat in eerste instantie is toegezegd, hebben wij andere spullen gekocht, waardoor we nu met een probleem opgezadeld worden.
Is het toegestaan na twee maanden aan te geven, "ik kan het niet meer overnemen" ? om zo onder de koop vandaan te kunnen komen.
Kunnen wij de koper aangeven hiermee niet akkoord te gaan en de koper verplichten zich te houden aan de aankoop.
Is er een wettelijke regeling hiervoor?
Ik ben nu voornemens te spullen toch te laten staan en deze te verrekenen met de laatste te betalen huur, indien het niet toegestaan is wat de nieuwe bewoner nu doet.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
erotisi
7 jaar geleden
Was het precies duidelijk om wellke spullen het ging en welke prijs daar voor moest worden betaald.?
TurfGraver
7 jaar geleden
Binnen 14 dagen mag er (zonder opgave van reden) in normale omstandigheden van een koop afgezien worden. U kunt het de koper dus moeilijk maken....
https://www.juridischloket.nl/consument-en-geldzaken/aankopen-en-garantie/koop-ongedaan-maken
erotisi
7 jaar geleden
Turfgraver dat is voor de verkoop buiten de deur. Dat is hier niet van toepassing. Je hebt een consumenten overeenkomst en een particuliere overeenkomst. De eerste is tussen een winkelier en consument en de laatste tussen twee particulieren. Alleen voor de eerste gelden vaak beschermende voorwaarde, zoals de verkoop buiten de deur. Deze bescherming heeft vraagsteller hier niet. "De verkoop aan huis of op straat wordt koop buiten de verkoopruimte genoemd. Vanaf 13 juni 2014 zijn de regels veranderd voor aankopen die ‘buiten de verkoopruimte’ zijn gesloten. Heeft u iets aan de deur gekocht dat duurder was dan €50? Dan heeft u een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen u de overeenkomst ongedaan kunt maken." Zie https://www.jurofoon.nl/particulieren/consument-en-geld/consumentenrecht https://www.jurofoon.nl/particulieren/consument-en-geld/consumentenrecht/koopovereenkomst
TurfGraver
7 jaar geleden
Je hebt gelijk erotisi. Voor handel tussen consumenten onderling is helemaal geen bedenk tijd.
ronron1212
7 jaar geleden
De verhuurder heeft niets met jouw afspraken te maken dus kun je het niet aftrekken van de laatste huur. Als de nieuwe huurder niets wil overnemen al had je dit afgesproken dan heb je niets om er tegen te doen.
paulus811
7 jaar geleden
Helaas, tussen particulieren is er niets wettelijk geregeld. Daarom gaat het op Marktplaats ook zo vaak mis. Er is helaas wettelijk niets aan te doen, maar vervelend is het wel.

Antwoorden (1)

Onder Nederlands recht geldt; gekocht is gekocht, tenzij er expliciet ontbindende voorwaarden zijn vastgesteld (er zijn een aantal specifiek uitzonderingen op de hoofdregel, die vziw hier niet van toepassing zijn).

Dus officieel kun je de koper aan zijn verplichtingen houden. De vraag is, hoever je daarmee moet gaan; de gang naar de rechter is wellicht duurder dan de prijs van de spullen.
tinus1969
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
De rechter kan in civiele zaken de partij die ongelijk heeft gekregen veroordelen om de proceskosten van de tegenpartij te betalen. Als geen van beide partijen volledig gelijk heeft gekregen, betaalt ieder zijn eigen proceskosten.
tinus1969
7 jaar geleden
@erotisi, en dus? vergeet de daadwerkelijke incassokosten niet. proceskosten dekken niet alle kosten die een partij werkelijk maakt.