Zijn deze speelgoedwapens in Nederland verboden?

Wie kent ze niet de Ninja Turtles. Ze hebben alle vier hun eigen wapen. Nu wil ik deze speelgoedwapens van de Turtles aanschaffen, ik kan deze vanuit Amerika bestellen (zie foto), maar ik ben bang dat de douane deze in beslag zullen nemen. Dus zijn deze speelgoed wapens (dus geen vuurwapens) nou in Nederland verboden of niet en kunnen deze met de post verstuurd worden?

Picture for question
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

De Teenage Mutant Ninja Turtles (kortweg de Turtles of TMNT) speelgoed wapentjes zijn in Nederland niet verboden. Je kunt ze gewoon via de Nederlandse sites bestellen of in de Nederlandse speelgoedwinkels. Het speelgoed is volgens de verkopers geschikt voor kinderen van 3-10 jaar.
In 2014 is de Regeling wapens en munitie aangepast naar aanleiding van de Europese Speelgoedrichtlijn. De Speelgoedrichtlijn is van toepassing op producten die, al dan niet uitsluitend, ontworpen of bestemd zijn om door kinderen jonger dan 14 jaar bij het spelen te worden gebruikt.
Als gevolg daarvan mag men sindsdien een speelgoedwapen kopen of winnen. Op de verpakking staat altijd dat het speelgoed bedoeld is voor kinderen onder de 14 jaar.