Wat is het nut van het feit dat de ex-echtgenoot/schoonouders nog steeds aanverwanten zijn?

Als je trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat met iemand wordt je aanverwanten van elkaar. Maar ook na scheiding blijf je aanverwanten van elkaar. Wat is het nut daarvan? In hoeverre en waar is 'aanverwantschap' een juridisch term.

Is het bijvoorbeeld zo dat in verband met kinderen alleen aanverwanten dan nog rechten hebben (bezoekrecht bijvoorbeeld) na echtscheiding? Zo ja in welke wet staat dat dan?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erkenning-kind/vraag-en-antwoord/bloedverwantschap-en-aanverwantschap

erotisi
7 jaar geleden
in: Wetgeving
14K
TurfGraver
7 jaar geleden
Juridisch weet ik niet zo, maar er zijn genoeg regelingen (denk aan vrije dag bij overleiden van...) waarbij aanverwanten (en graad) rechten geven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zie Burgerlijk wetboek Boek 1 artikel 3 ad. 2 en 3
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002656/2016-08-01 2. Door huwelijk of door geregistreerd partnerschap ontstaat tussen de ene echtgenoot dan wel de ene geregistreerde partner en een bloedverwant van de andere echtgenoot dan wel de andere geregistreerde partner aanverwantschap in dezelfde graad als er bloedverwantschap bestaat tussen de andere echtgenoot dan wel de andere geregistreerde partner en diens bloedverwant.
3 Door het eindigen van het huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt de aanverwantschap niet opgeheven.

Het beste antwoord

Aanverwantschap is verwantschap die is ontstaan door het huwelijk. In Nederland kan het ook ontstaan door geregistreerd partnerschap. Een samenlevingscontract levert geen aanverwantschap.
Aanverwantschap blijft altijd bestaan, ook na echtscheiding of na het verbreken van de partnerrelatie. De onderhoudsplicht vervalt wel.
Aanverwantschap is van belang in het erfrecht en bij alimentatie.
In het dagelijkse leven wordt gesproken van ex aanverwanten. De ex-zwager en ex schoonzus blijven de vader of moeder van oom of tantezeggers (geboren tijdens het ontbonden huwelijk).

Toegevoegd na 4 minuten:
Aanverwantschap is de verhouding tussen de ene echtgenoot of geregistreerde partner en de bloedverwanten van de andere echtgenoot of geregistreerde partner.
Door echtscheiding, ontbinding van het geregistreerd partnerschap en overlijden van de partner wordt aanverwantschap niet opgeheven.
Aanverwanten zijn schoonvader, schoonmoeder, schoonzoon, schoondochter, schoonbroer (zwager), schoonzus, aangetrouwde oom, aangetrouwde tante, aangetrouwde neef en aangetrouwde nicht.

Toegevoegd na 18 minuten:
Doordat het aanverwantschap blijft bestaan is het ook in het procesrecht en het bewijsrecht van belang. Soms hebben aanverwanten verschoningsrecht en hoeven aanverwanten niet tegen elkaar te getuigen. Aanverwantschap kan invloed hebben op de bewijskracht van een verklaring of van een getuigenis.

Toegevoegd na 23 minuten:
Aanverwantschap is de betrekking die is ontstaan door de betrekking tussen de ene echtgenoot en de bloedverwanten van de andere echtgenoot.

Toegevoegd na 39 minuten:
Burgerlijk wetboek Boek 1 artikel 3, ad. 3
Door het eindigen van het huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt de aanverwantschap niet opgeheven.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002656/2016-08-01
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb de tekst overgenomen van de Noorland Juristen omdat ik het wiel niet uit hoef te vinden en websites wel eens van de server afgehaald worden.