Mag je hier stilstaan, NP vak achter parkeerplaats?

Ik kwam hier uit parkeerstand, terwijl op dat moment een andere auto direct achter mij kwam stil te staan. Ik reed achteruit maar heb zijn portier geraakt met mijn trekhaak. wie is hier schuldig? Er waren op dat moment genoeg lege vakken naast mij waar hij ook stil had kunnen staan.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik kan de foto niet zien, maar naar mijn idee ben jij fout, jij raakt hem terwijl jij een bijzondere verrichting uitvoert.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Achteruitrijder is ALTIJD F O U T !!!
Ritsuka
7 jaar geleden
jij voert een bijzondere verrichting uit, dan moet je altijd heel goed opletten en ben je volgens mij ook in de fout als er wat gebeurt.
ronron1212
7 jaar geleden
Of er wel of geen lege plekken waren doet er toch niet toe. Jij rijdt achteruit en dan moet je opletten je hebt geen voorrang dus je bent fout.
tinus1969
7 jaar geleden
En ook als je vooruit zou rijden, was je fout geweest, want hij stond stil. Zelfs als hij er niet mocht staan, ben jij fout.
Vergelijk dit met op een file inrijden op de autosnelweg en zo een botsing veroorzaken; er geldt wel een stopverbod op de snelweg maar desondanks mag je niet zomaar met stilstaande auto's botsen.

Antwoorden (1)

Stel dat jij nou achteruit ingeparkeerd stond in plaats van vooruit, denk je dat je hem dan wél had mogen aanrijden?
Hij mag daar niet parkeren. De vraag maakt echter duidelijk dat hij daar initieel alleen even stopte (dat mag). Of hij van plan was daar even te blijven staan om even met zijn mobiel te bellen, of in de hal van de flat bij iemand aan te bellen of een brief in diens brievenbus te gooien (dat mag niet), dat doet er eigenlijk nog niet toe. Wel voor de hoofdvraag, maar niet voor de bijvraag of je weg had mogen rijden.

Want wát ook de reden of oorzaak is dat hij daar op dat moment staat, terecht of niet terecht, niets geeft jou een recht om tegen hem aan te rijden. Als zijn auto jou het wegrijden volledig belemmert, zodat je niet zonder schade te veroorzaken weg kunt rijden, dan mag jij gewoon niet wegrijden, ook niet als het vóóruit zou zijn.
Wegrijden is volgens RVV artikel 54 sowieso een bijzondere verrichting. Achteruitrijden ook.
Het feit dat jij achteruit reed, doet er in dit geval niet toe.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Plus, Hier de officiële link van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2014-03-20#HoofdstukII_Paragraaf10_Artikel24 Geparkeerd staan is juridisch van belang voor de vraag naar de aansprakelijkheid (voor de schade ingeval van een aanrijding).
Laat de verzekeringmaatschappij zelf uitzoeken of het “even stilstaan” door de andere partij achter een geparkeerde auto toegestaan was. Dit “even stilstaan” kan in bepaalde gevallen als “parkeren” gezien worden.
De schuld kan dan bv 50/50 zijn.
Cryofiel
7 jaar geleden
Dat denk ik niet... Je rijdt achteruit. (of zelfs: je rijdt weg uit een parkeervak). Dat is een bijzondere verrichting. Bij het uitvoeren van zo'n verrichting die je alles en iedereen voor te laten gaan - of het nu een voetganger of een voertuig is. Daarnaast: als je vanuit stilstand tegen een stilstaand object aanrijdt, ben je altijd fout. Zelfs al stond jij even stil op een voorrangsweg. De enige manier om de schuld bij de ander te kunnen leggen is als die het portier onverwacht opende op het moment dat jij al aan het wegrijden was.