Wat gebeurd er met een testament als de begunstigde de erflater vermoord?

En stel dat de erflater verder geen nabestaanden heeft.

7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zou het dan wellicht naar de nabestaanden van de begunstigde gaan? Er verandert niets aan het testament...
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik vroeg me af of het testament dan zo komen te vervallen.

Antwoorden (1)

"Het feit dat een persoon volgens de wet of een testament erfgenaam is betekent niet automatisch dat diegene ook daadwerkelijk erft wanneer de erflater komt te overlijden. Iemand kan namelijk als onwaardig erfgenaam aangemerkt worden waardoor het recht op (een deel van) de erfenis vervalt (artikel 4:3 lid 1 BW). Om als onwaardig erfgenaam aangemerkt te worden moet je het wel erg bont hebben gemaakt. In de volgende gevallen is er sprake van een onwaardige erfgenaam:

    Als hij onherroepelijk veroordeeld is wegens het ombrengen van de erflater of een poging daartoe.
    Als hij onherroepelijk veroordeeld is voor een ernstig misdrijf tegen de erflater.
    Als bij onherroepelijke gerechtelijke uitspraak is vastgesteld dat hij de erflater lasterlijk heeft beschuldigd van een ernstig misdrijf.
    Als hij de erflater heeft gedwongen of juist heeft belet om een testament op te stellen.
    Als hij fraude heeft gepleegd met het testament, bijvoorbeeld door het te verduisteren, vernietigen of vervalsen.

Deze onwaardigheid kan worden ‘opgeheven’. Als de erflater de persoon die onwaardig is heeft vergeven, is hij niet langer een onwaardig erfgenaam. Die vergiffenis moet echter wel op een ondubbelzinnige manier hebben plaatsgehad en moet dus bewezen kunnen worden (artikel 4:3 lid 3 BW)."

Toegevoegd na 2 minuten:
Als er geen erfgenamen zijn of niemand de erfenis afwikkelt:

"Blijkt na onderzoek dat er geen erfgenamen zijn? Of wordt de afwikkeling van de erfenis niet door potentiële erfgenamen of andere particuliere partijen opgepakt? Dan kan de overheid dat doen. Het Rijksvastgoedbedrijf wikkelt de onbeheerde nalatenschappen af namens de overheid. Het Rijksvastgoedbedrijf zet de erfenis om in geld. Als de erfenis na 20 jaar nog steeds onbeheerd is, vervalt het geld aan de staat."
Computoon
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Hoe stel jij je in het geval van moord die vergiffenis dan voor?
Computoon
7 jaar geleden
Dat is inderdaad niet mogelijk. Maar in alle andere vermelde situaties kan het wel.