Moet je ingeschreven staan bij de gemeente om gemeentelijke belastingen te (kunnen) betalen?

Hoi!

Ik ga verhuizen, maar ik moet mijn nieuwe woning alvast huren, terwijl ik mijn oude woning ook nog steeds huur. Dit zal ongeveer een paar maanden zo zijn.

Nu kan ik mij dus nog niet inschrijven op mijn nieuwe adres op het moment dat ik nog op mijn oude adres sta ingeschreven. Ik kan mij daar pas uitschrijven op het moment dat mijn huurcontract daar afloopt (toch? Krijgt de makelaar bericht op het moment dat ik mij uitschrijf bij de woning?)

Eindstand zal ik dus voor een paar maanden ingeschreven staan op een hoofdadres (oude woning) en een tweede woning hebben. Nu vroeg ik mij af of het nodig is om ingeschreven te staan bij de gemeente bij die tweede woning om ook daar gemeentelijke belasting te krijgen? Of worden die belastingen per adres opgelegd, ipv op de persoon?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Uiteindelijk zou ik graag willen ingeschreven blijven staan bij mijn oude adres, en toch naar mijn nieuwe woning kunnen gaan én daar wel gemeentelijke belastingen betalen, ook al sta ik er niet ingeschreven.

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
11.7K
Ritsuka
7 jaar geleden
Ik ging laatst van huurwoning naar koopwoning, en heb mij ingeschreven bij de nieuwe gemeente op het moment dat ik van de oude woning de sleutel in had geleverd en ik echt helemaal verhuisd was.
Let trouwens goed op met dingen als inboedelverzekering enzo, die moet je dan tijdelijk op 2 adressen zetten
tinus1969
7 jaar geleden
Je moet ingeschreven staan op het adres waar je daadwerkelijk woont. Dit staat los van de vraag of het huurcontract nog doorloopt.

Antwoorden (3)

U hoeft niet ingeschreven te staan om aangeslagen te worden voor gemeentelijke belastingen.

Het huren van het pand is al voldoende.

Het is wettelijk niet toegestaan om op een ander adres woonachtig te zijn dan dat waar u daadwerkelijk woont.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Waarop baseer je dat? Ik lees dat het naar omstandigheden wordt beoordeeld of iemand gebruik maakt van een perceel, als dat alleen gehuurd wordt zonder daar te wonen zijn er ook geen kosten zoals afvalstoffen etc.
Dus lijkt het huren van een pand niet automatisch tot een belastingplicht.
De laatste zin is wat onduidelijk. Waarschijnlijk bedoel je dat je niet op een ander adres mag in ingeschreven in de GBA dan waar je woont, maar dit lijkt me ic (nog) niet aan de orde Een voorbeeld van een verordening:
"De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt."
http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Bergen%20(NH)/381331/381331_1.html
erotisi
7 jaar geleden
Deze dus http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Bergen%20(NH)/381331/381331_1.html Het betreft weliswaar de afvalstoffenheffing maar er schiet me niet een gemeentelijk heffing te binnen waarbij het gebruik van de woning is niet toe doet. Maar die kan er natuurlijk wel zijn....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je vergeet de grootste aanslag, de WOZ.
erotisi
7 jaar geleden
huur en WOZ is dat niet al jaren verleden tijd?!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor jullie reactie! Het is me eigenlijk nog niet duidelijk. Ik snap dat je niet op twee adressen ingeschreven kan staan, maar dat is ook niet direct mijn vraag. Kan ik wel of niet worden aangeslagen voor gemeentelijke belastingen als ik niet ingeschreven sta bij de gemeente? Het gaat overigens om twee verschillende gemeenten en twee huurwoningen. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Toch beter lezen, schrijf duidelijk dat je niet ingeschreven hoeft te staan voor een aanslag van gemeentelijke belastingen, je huurt een pand en bent daardoor verplicht ook de gemeentelijke belastingen te voldoen.
Het klopt dat je niet op twee adressen tegelijk ingeschreven kan staan. Bij een huurwoning zul je niet dubbel aangeslagen worden voor de gemeentelijke belastingen, aangezien deze aan de gebruiker worden opgelegd aan de hand van de inschrijfdatum. Was het een koophuis geweest, dan zou je wel een dubbele eigenarenaanslag ontvangen.

Verder; Als je in de loop van het jaar binnen de gemeente verhuist, dan vindt er geen aanpassing plaats. Verhuis je naar een andere gemente dan betaal je tot de verhuisdatum op het oude adres en vanaf die datum op het nieuwe adres.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie! Het is me eigenlijk nog niet duidelijk. Ik snap dat je niet op twee adressen ingeschreven kan staan, maar dat is ook niet direct mijn vraag. Kan ik wel of niet worden aangeslagen voor gemeentelijke belastingen als ik niet ingeschreven sta bij de gemeente? Het gaat overigens om twee verschillende gemeenten en twee huurwoningen. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je wordt weldegelijk voor beide woningen aangeslagen, zeker als dat over langere tijd gaat, je hebt namelijk ook het recht op beide adressen huisvuil aan te bieden etc.
Men kan niet zeggen: moet ik de gemeentelijke belastingen betalen, want daar zijn er meer dan tien van.
De gemeentelijke belastingen zijn onder te verdelen in 2 typen: de algemene belastingen en de heffingen. Het gaat er bij u waarschijnlijk om of u reinigingsheffingen en/of rioolheffing moet betalen.

De reinigingsheffingen bestaan uit twee belastingen: de afvalstoffenheffing en de reinigingsrechten.
Ook als u nog niet woont op uw nieuwe adres, maar daar al wel een energie-aansluiting heeft aangevraagd, wordt u gedurende deze periode aangeslagen voor de afvalstoffenheffing.
Reinigingsrecht is een heffing die de gemeente oplegt voor het ophalen van beperkte hoeveelheden bedrijfsafval, daar is bij u geen sprake van.

Antwoord:
Als u al een energie-aansluiting hebt aangevraagd voor de nieuwe woning, ook al woont u er niet, moet u vanaf deze datum de afvalstoffenheffing betalen.

Door op onderstaande site de postcode van het huurhuis in te vullen kunt u zien of u al rioolheffing voor gebruikers moet betalen.
http://www.derbg.nl/algemeen/overzicht-belastingen/rioolheffing-voor-gebruikers-en-eigenaren#q_414

Toegevoegd na 13 minuten:
Let op: Ook als u nog niet woont op uw nieuwe adres, maar daar al wel een energie-aansluiting heeft aangevraagd omdat u aan het verbouwen bent, wordt u gedurende deze periode aangeslagen voor de afvalstoffenheffing. Hieruit kunt u concluderen dat als u niet aan het verbouwen bent er ook geen afvalstoffenheffing betaald hoeft te worden.