Jij ziet dat iemand wordt mishandeld maar loopt door en doet geen melding, ben je strafbaar?

Voorbeeld:
jij wordt bedreigd en krijgt te horen dat als je aangifte zelfs anoniem doet ongeacht of de dader gepakt wordt zal een van zijn broers zorgen voor nette begrafenis van jou kleine kinderen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
erotisi
7 jaar geleden
Zowel mishandeling als bedreiging is strafbaar, maar geen melding doen is niet strafbaar. Al begrijp ik de relatie tussen je vraag en je toelichting niet?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helaas, Erotisi, van sommige misdrijven (zoals die waarbij iemand in levensgevaar is) ben je WEL verplicht aangifte te doen. Welke straf daar op staat, zoek ik nog naar.
erotisi
7 jaar geleden
Ja, dat klopt. Van moord of doodslag verkrachting en bedreiging van de staat of hulp bij zelfdoding moet aangifte worden gedaan ex art. 160sv.
erotisi
7 jaar geleden
Het probleem van bedreiging is overigens vaak de bewijslast. Vaak zal misschien de politie de aangifte niet willen opnemen, hoewel zij daar wel tot toe verplicht zijn in geval van bedreiging. Dat moet dan wel een bedreiging zijn van zware mishandeling, een klap in het gezicht is niet meteen strafbaar maar wel een bedreiging.

Antwoorden (1)

In principe ben je niet verplicht aangifte te doen ; het is een recht. Formeel is aangifte doen een verzoek aan de officier van justitie om over te gaan tot vervolging. Maar het is een recht, gene plicht. Alleen in zeer bedreigende situaties, waarbij iemand bijvoorbeeld in levensgevaar verkeert, ben je verplicht aangifte te doen (in de praktijk : medeplichtig als het mis gaat en je had dat kunnen voorkomen). Daar zou in jouw voornoemde geval sprake van kunnen zijn.

Echter, in dit geval wordt je ook ZELF bedreigd en ben je ook zelf slachtoffer. In dat geval kun je de aangifte anoniem doen, en in sommige gevallen zelfs bescherming krijgen. Sterker nog , je kunt aangifte doen van die bedreiging. (Al is het daarbij in de praktijk altijd zo goed als noodzakelijk dat er getuigen zijn, want zonder bewijs is dat nauwelijks rond te krijgen). Alleen als je door je aangifte ZELF mogelijk de bak in zou draaien, dan hoeft het weer niet. Want dan ben je een boef en boeven mogen liegen. ;-)

Als de bedreiging aan jouw adres serieus en bewijsbaar is, en je daarom geen aangifte hebt gedaan, kan dat in overweging genomen worden. Maar omdat dat zo vreselijk moeilijk rond te krijgen is, kun je er toch van uitgaan dat er wel een zekere "meldplicht" is.

Eigenaardig genoeg vind ik niet wat de STRAF is voor het niet doen van aangifte (al dan niet anomiem) als men er achter kwam dat je op de hoogte was. Ik zoek nog even verder.....

http://www.uwwet.nl/wetten-en-regelingen/strafrecht/wetboek-van-strafvordering/54-aangiften-en-aanklachten.htm
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee Marleen, ik zit bijna huilend te lezen naar jou reactie die inderdaad misschien niet zoals het staat aangegeven op de website van Sanoma:
De helft van de gestelde vragen wordt binnen 5 minuten beantwoord
Maar toch was jou antwoord er wel heel snel. Na 36 minuten en met 252 woorden oftewel 1424 tekens deed jij er ongeveer 8 minuten over om het enkel in te typen. Met nog links toevoegen en melding dat je even verder zoekt voelt wel dat jij bent verantwoordelijke persoon.
Of vergis ik me?
Aan te nemen dat jij betaald wordt lijkt me sterk.
Echter vraag die ik stelde is zeker kut vraag en al ramp als zoiets zou iemand overkomen.
Ik plaats wel even reactie alvorens het vraag dicht gaat en geen reacties meer mogelijk zijn.
ronron1212
7 jaar geleden
@SimTheNo1
wat bedoel je met
Aan te nemen dat jij betaald wordt lijkt me sterk.
Hier wordt niemand betaald we zijn allemaal gebruikers van deze site.
erotisi
7 jaar geleden
Toch lees ik in je bron dat anonieme aangifte niet zo snel lijkt te kunnen:
'Het anoniem doen van aangifte is in Nederland officieel alleen mogelijk in uitzonderlijk bedreigende situaties, waarbij de rechter-commissaris toestemming moet geven. De wet maakt het daarnaast echter wel mogelijk de anonimiteit van degene die aangifte doet te beschermen door het gebruik van een briefadres, ook wel domiciliekeuze genoemd. Hiervoor kan het adres van de politie, van Slachtofferhulp of een ander adres worden gebruikt. Daarnaast is het mogelijk bepaalde ernstige misdrijven te melden via Meld Misdaad Anoniem op het telefoonnummer 0800-7000. De telefooncentrale die hiervoor wordt gebruikt heeft geen nummerweergave en het gesprek wordt niet op tape of anderszins opgenomen. De registratie van het gesprek vindt plaats zonder vermelding van naam, adres, woonplaats en tijdsaanduiding.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik word niet betaald (was het maar waar) en heb inderdaad de geraadpleegde genoemde bronnen eerst doorgenomen ; daarom duurde het zo lang voor het antwoord er stond. Het typen heeft vele malen korter geduurd ; dat schiet met 386 aanslagen per minuut best lekker op ;-) Het lijkt me inderdaad een drama als dit je overkomt ; ik heb me af zitten vragen wat ik zelf zou doen, maar eerlijk gezegd ben ik een bange schijterd die het vermoedelijk bij een anonieme melding zou proberen te laten...... :-S Hangt misschien ook een beetje af van het slachtoffer. (klinkt lullig , maar voor je zusje bijvoorbeeld ga je denk ik verder dan voor een onbekende jongeman op straat).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Erotisi ; inderdaad er is nogal onderscheid tussen melding en aangifte. Als je echt iemand vermoord hebt zien worden, bijvoorbeeld, en je meld dat, neem ik aan dat het sowieso op een aangifte gaat uitdraaien. Omdat je dan wel degelijk ook bescherming nodig hebt, kan ik me heel goed voorstellen dat daar een of andere procedure voor moet zijn. Het is tenslotte nogal wat.