Is het mogelijk mijn rijbewijs te verliezen als ik opnieuw ga lessen?

Ik heb al een rijbewijs maar heb al in jaren niet gereden. Ik wil daarom opnieuw rijles nemen. Is het mogelijk mijn rijbewijs te verliezen als de rij-instructeur mijn rijvaardigheid onvoldoende vindt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K
ronron1212
7 jaar geleden
Nee je kunt gewoon lessen zonder risico.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee er kan je niks gebeuren.
Vind het wel goed van je dat je dit doet zouden meer mensen moeten doen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt je rijbewijs alleen "verliezen" als je te lang vergeet het te verlengen. Of als het ingenomen wordt ;-)
Het is alleen maar heel verstandig en te prijzen dat je eerst weer even een paar "opfrislessen" neemt voor je achter het stuur kruipt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat een geweldig idee om rijlessen te nemen.
Meer mensen zouden dit moeten doen, of ze nou een tijd niet gereden hebben of wel, er wordt erbarmelijk gereden. Ook het feit dat verkeer verandert , kan een mens onzeker maken en dan is het de juiste beslissing om eerst wat rijlessen te nemen. Nee, een rijbewijs dat je al hebt kan je niet afgenomen worden zonder dat je iets zou doen, achter het stuur, dat niet in orde is, of nog erger gevaarlijk zelfs.

Antwoorden (2)

Niet door toedoen van de instructeur.

Je rijbewijs kan wel ingevorderd worden door de politie, als je gevaarlijk rijgedrag vertoont. Maar dat kan bij iedereen gebeuren.

Of als je, op eigen initiatief of op voorstel van een ander een zog. Eigen Verklaring invult omdat je/men twijfelt wordt aan je geschiktheid om te tijden en het CBR op basis daarvan beslist dat je niet geschikt (meer) bent bent om te rijden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Laatste alinea: "wordt" moet weg

Toegevoegd na 2 minuten:
Tijden = rijden.
Tijd voor een Eigen Verklaring wegens slecht zicht.
Computoon
7 jaar geleden
Zoals al eerder gezegd: je raakt je rijbewijs niet kwijt met lessen, althans niet door toedoen van de instructeur.

LET OP: je bent als je zelf wél al een geldig rijbewijs hebt, wél zelf juridisch bestuurder. Heb je nog geen rijbewijs dan is de instructeur dat. Dus ook als je lest, kan je rijbewijs wel worden ingevorderd (wat natuurlijk wel heel wat anders is dan het "kwijtraken", dat gebeurt pas in extreme omstandigheden) als je echt zware overtredingen begaat of bijvoorbeeld dronken achter het stuur van de lesauto zou gaan zitten.

Overigens zou ik je uit eigen ervaring willen aanraden om in plaats van auto-opfrisles eens een paar lessen motorrijden te nemen. Autorijden kun je heus nog wel, en anders ga je een keer met een maat wat rondjes oefenen op een parkeerterrein, dan zit je er zo weer helemaal in wat de besturing van de auto zelf betreft. Maar met motorrijden leer je veel harder en veel sneller om bezig te zijn met de rest van het verkeer, wat mijns inziens de belangrijkste reden is of zou moeten zijn om je ervaring op te frissen, en je doet er ook nog eens een stel andere en nieuwe vaardigheden bij op. (En het is een vette kick, en trouwens ook ongeveer even duur terwijl je er veel meer leert.)

Al met al: wel respect dat je even bij jezelf nagaat of je kennis en kunde wel up-to-date zijn. Als je tijd en geld voor een paar lesjes hebt: zeker doen dus!

Toegevoegd na 1 minuut:
Met "autorijden kun je heus nog wel" bedoel ik puur de voertuigcontrole. Het gaat om het vertrouwen in het verkeer, dát is waar je het voor zou moeten willen doen, mijns inziens.