Heeft de scheepvaart met de warenwet te maken ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Utrecht
7 jaar geleden
Als er een combuis/keuken is waar ze voor opvarenden of passagiers koken, wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En dan alleen nog maar als het een Nederlands schip is
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En hoe zit het met het vervoer van bederfelijke waren welke bedoelt zijn voor de verkoop in Nederlandse winkels (supermarkten e.d.)?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat valt niet onder de warenwet
Warenwet stelt eisen aan de bereiding (zowel in fabriek en restaurant/keuken) verpakking en etiketten van eten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Deaal +reactie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Deaal,
Geen enkel persoon, niet zijnde ambtenaar van de Scheepvaartinspectie, heeft het recht aan boord van (Nederlandse) schepen de naleving van welke wet dan ook, te controleren. Zowel schepen varende onder Nederlandse vlag in de zeescheepvaart als de binnenvaart vallen niet onder de warenwet noch onder het warenwetbesluit.
Voor de passagiers a/b van cruiseschepen (dus waar een deel van de opvarenden uit passagiers bestaat) wordt de proviand geleverd via gespecialiseerde cateringbedrijven, shipchandlers of Marine Supplies, zoals bv TBS Catering Services MSC Centre en Intersupply.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voeding/vraag-en-antwoord/wat-houdt-de-warenwet-in
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001969/2016-05-01#Artikel20
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.politie.nl/themas/waterpolitie.html Wat doet de waterpolitie?
De waterpolitie houdt toezicht op zowel de beroeps- als recreatievaart. En op de Noordzee buiten de kustlijn (de zogeheten territoriale wateren). De politie controleert bijvoorbeeld boten en jetski's in recreatiegebieden en ladingen van schepen op rivieren en zee. Zijn alle politieagenten van de waterpolitie ambtenaren van de scheepvaartinspectie? Wie de catering regelt lijkt me buiten de discussie te staan. Althans om de vraag correct te beantwoorden. Als de warenwet niet van toepassing is op alle scheepvaart creëer je toch een loophole voor onhygiënische bedrijven die hun zaken voortaan op een boot gaan doen lijkt me. Denk bijvoorbeeld aan:
http://www.vandervalkavifauna.nl/rondvaart-activiteitenpagina/ Als consument zou ik dus niet kunnen klagen bij Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit over het voedsel geleverd op een Avifaunaboot, want ik had moeten begrijpen dat deze immuun zijn voor de warenwet. Maar hoe dan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.arbo-binnenvaart.nl/userfiles/bijlage%20projectrapportage%20inspectieproject%202005.pdf Van juli t/m november 2005 heeft de Arbeidsinspectie in samenwerking met de politie te water (DWPKLPD
en Zeehavenpolitie in Rotterdam) een inspectieproject uitgevoerd op binnenvaartschepen. Dit
gebeurde zowel tijdens laden en lossen aan de wal als gedurende de vaart waarbij werd meegevaren
met de KLPD. De Arbeidsinspectie controleerde de arbeidsomstandigheden en de politie te water
heeft de vaar – en rusttijden van bemanningsleden en de illegale tewerkstelling op deze schepen
geïnspecteerd. Lijkt in complete tegenspraak te zijn met: "Geen enkel persoon, niet zijnde ambtenaar van de Scheepvaartinspectie, heeft het recht aan boord van (Nederlandse) schepen de naleving van welke wet dan ook, te controleren." Arbo geldt dus blijkbaar ook en wordt gecontroleerd door ARBO en anderen die niet een ambtenaar van de scheepvaartinspectie is, dus waarom zou VWA niet in bepaalde gevallen zoals cruiseschepen mogen controleren en of gelden?

Het beste antwoord

Zeescheepvaart en binnenscheepvaart is de Nederlandse warenwet niet van toepassing.
Het warenwetsbesluit stelt eisen aan horecabedrijven (restaurantkeukens) en keukens van ziekenhuizen.

Aan boord van grote zeeschepen is het de hofmeester die verantwoordelijk is voor de inkoop van voedsel voor de bemanning, in samenspraak en overleg met de rederij.
Hij is verantwoordelijk voor de hygiëne van de bereiding en de opslag in koelingen.
Is er aan boord geen functie van hofmeester dan is de kok, of degene die de taak van kok heeft, verantwoordelijk voor de inkoop.
De hofmeester en de koks dienen een speciale hofmeester/scheepskoksopleiding gevolgd te hebben.
Dit alles is vastgelegd in de schepenwet, schepenbesluit en schepelingenbesluit en bemanningsbesluit.
Cruiseschepen worden bevoorraadt via gespecialiseerde caterings.

Voor bemanningsleden die koken aan boord van binnenschepen zijn er speciale trainingen betreffende voeding en hygiëne, speciaal afgestemd op de situatie aan boord. Niet alleen koken, maar ook kennis van de hygiëneregels en efficiënt beheren van de voorraden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hartelijk dank voor dit antwoord , duidelijk en helder
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De keukens van cruise schepen onder Nederlandse vlag vallen wel degelijk onderdeel warenwet
En geen een cruiseschip zowel op zee als op de binnenvaart doet een cateringbedrijf het eten bereiden
Dat gebeurt door eigen koks en de inkoop doen ze bij groothandels
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het uiteindelijke antwoord is dus, voor het gros niet, voor het geval een schip ook onder een horeca gelegenheid valt wel. Ik denk ook aan de dagjesboten waar je een hapje en drankje kan bestellen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Deaal, sorry maar u bent niet goed op de hoogte van deze materie.
http://www.7tsoftware.nl/referenties/scheepvaart/shipchandlers "Keukens" van cruiseschepen zijn géén onderdeel van de warenwet, zoals u beweert.
Als rederijen gebruik maken van de diensten van cateringbedrijven dan leveren deze bedrijven de proviand aan boord.
De Nederlandse voedsel en warenautoriteit heeft niets te zoeken aan boord van schepen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En dit bericht is een leugen?
https://www.nvwa.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/2055621/nvwa-treedt-op-tegen-vissers-in-beschermd-gebied
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien niet het sterkste argument aangezien nergens staat dat de NVWA aanboord is geweest; maar een vergelijkbare instantie als de arbeidsinpectie: http://www.arbo-binnenvaart.nl/userfiles/bijlage%20projectrapportage%20inspectieproject%202005.pdf

Andere antwoorden (1)

In ieder geval in het geval van vissersschepen:

https://www.nvwa.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/2055621/nvwa-treedt-op-tegen-vissers-in-beschermd-gebied

Ook voor een dagjesboot met horecagelegenheid en keuken aan boord zie ik niet in waarom deze zich niet aan de warenwet zou moeten houden:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voeding/vraag-en-antwoord/wat-houdt-de-warenwet-in