Kan een deurwaarder beslag leggen op mijn spullen als mijn onderverhuurder schulden heeft?

Beste,

Ik wil gaan samenwonen met mijn vriendin maar zij heeft veel schulden door haar ex man die op een gegeven moment wel opgelost worden maar dat is nu nog niet het geval.

Nu vraag ik me af: kan ik met haar samenwonen zonder dat het mijn schaad? Ik had zelf het idee om een onder verhuur contract op te stellen zodat zij zogenaamd een kamer van mij zou huren en daar haar spullen in heb staan. De rest van de inboedel zou dan van mij zijn.

Is dit mogelijk? Kunnen jullie me hierin adviseren?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
erotisi
7 jaar geleden
Hoewel op zich creatief bedacht en het inderdaad zo is dat er geen beslag mag worden gelegd op spullen van de onderverhuurder zou je wat dat betreft wel veilig zijn. Maar ik weet niet goed wat de overige gevolgen daarvan kunnen zijn voor andere aangelegenheden. Jullie wonen dan officieel niet meer samen dus dat kan implicaties voor de belastingdienst vormen. Misschien ook gevolgen voor inschrijving en andere uitkeringen. Maar als je het doet dan wel met een schriftelijk huurovereenkomst en eventueel nog met goedkeuring van je verhuurder
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Ik lees op internet veel dat er duidelijk aangegeven moet worden wat van wie is, geldt dit ook op het moment dat ik een kamer verhuur? Lijkt mij niet toch? en wat voor implicaties heeft het precies voor de belastingdienst?
Uitkering etc hebben we beiden niet.
erotisi
7 jaar geleden
Ik weet niet in hoeverre deze constructie doorzien wordt door de deurwaarder. Want feitelijk is het waarschijnlijk een manier om de situatie anders voor te doen dan ze waarschijnlijk is. Nu geloof ik best dat daar wat jou betreft geen kwade bedoelingen mee gemoeid zijn maar vanuit het perspectief van de deurwaarder kan dat anders zijn. Ik zou dus zeker aankoopbonnen etc en andere maatregelen nemen die duidelijkheid kunnen verschaffen. Hoewel ik niet weet hoe een deurwaarder precies in zijn werk gaat kan ik me voorstellen dat hij gaat kijken hoe jullie relatie is en wat jullie nu eigenlijk samen delen. Wat betreft de belasting zou het kunnen dat jullie elkaars fiscale partner zijn. Maar als die zogenaamde huurovereenkomst bij de belastingdienst terecht komt kunnen zij bepalen dat jullie niet samenwonen omdat jullie geen gezamenlijk huishouden voeren. Alhoewel er ook situaties zijn waarbij dat ook weer kan tussen huisgenoten. Mss kun je wat op zoeken betreffende fiscaal partnerschap.

Antwoorden (1)

In principe geldt dat alles wat zich op bodem van de schuldenaar bevindt, voor beslag vatbaar is.

In hoeverre uit de praktijk blijkt haar kamer als jouw bodem kan worden beschouwd, moet ten tijde van het beslag beoordeeld worden.

Je kunt je vraag eventueel ook voorleggen aan een plaatselijke deurwaarder. En indien zijn antwoord voor jou mogelijkheden biedt, kun je vragen dit antwoord zwart op wit te krijgen.

In een later stadium kun je die verklaring dan voorleggen en doen gelden.

Groet,
Ton
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Dat is alleen voor de fiscus zo, niet voor andere schuldeisers: "In de regel kan er alleen beslag worden gelegd op het vermogen van de debiteur. Een belangrijke uitzondering vormt het 'fiscale bodemrecht'. Dit recht geeft de belastingdienst de mogelijkheid om beslag te leggen op inventaris die zich op de bodem van de debiteur bevinden, maar die eigendom van een derde zijn. Dit noemt men bodembeslag. Zaken die onder eigendomsvoorbehoud geleverd zijn, zaken waarop een bezitloos pandrecht rust of zaken van een samenwonende partner kunnen zo door de belastingdienst beslagen en verkocht worden. In het verleden zijn constructies toegepast om het fiscaal bodemrecht te omzeilen, maar de regels zijn enige tijd geleden aangescherpt."
teusvh
7 jaar geleden
Een antwoord zwart op wit heb je niet veel aan. Aannemende dat die deurwaarder dat voor je wil doen, een andere deurwaarder heeft daar geen boodschap aan als-tie de regels anders interpreteert.