Hoeveel landen hebben er, anno 2016, nog de doodstraf?

Ik weet natuurlijk dat dit een minder leuk onderwerp is. Maar ik moet het even weten voor iets. Ik weet dat het in de VS nog 31 staten (van de 50) zijn die hem nog toepassen. Maar hoe zit dat bij de landen over heel de wereld? Wil iemand a.u.b. een lijst maken met die landen? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Antwoorden (1)

Er zijn nog 58 landen waar de doodstraf wordt uitgevoerd, te veel om hier allemaal op te noemen.
Zie onderstaande website
http://www.stoerejongenzzz.nl/welke-landen-hebben-de-doodstraf-nog-en-voeren-m-uit/
China voert de lijst aan, maar heeft ook meer dan één miljard inwoners en het grootste aantal overtredingen en misdaden waar de doodstraf voor kan worden gegeven. Het aantal executies in China is meer dan het aantal executies van de rest van de wereld samen. Amnesty International gelooft dat ieder jaar duizenden ter dood veroordeeld en geëxecuteerd worden, het exacte aantal is niet te bepalen, aangezien het hier om staatsgeheimen gaat. Ook het aantal executies dat in Noord-Korea wordt voltrokken is staatsgeheim.
https://www.amnesty.nl/nieuwsportaal/nieuws/doodstraf-2014-alarmerende-stijging-aantal-doodstraffen-bij-bestrijding-misdaad

De doodstraf voor atheïsme geldt nog in dertien landen: Afghanistan, Iran, Malaysia, Malediven, Mauritanië, Nigeria, Pakistan, Qatar, Saoedi-Arabië, Somalië, Sudan, Verenigde Arabische Emiraten en Jemen.
http://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/562229/in-deze-13-landen-krijg-je-de-doodstraf

In de landen Mauritanië, Soedan, delen van Somalië en Nigeria, Iran, Jemen en Saoedi-Arabië, staat nog de doodstraf op homoseksualiteit. In 72 landen staat er op homoseksuele handelingen een gevangenisstraf, in vier landen is de wettelijke status van homoseksuele handelingen onduidelijk.
http://www.volkskrant.nl/buitenland/oeganda-is-de-enige-niet-in-deze-77-landen-is-homoseksualiteit-strafbaar~a3604494/

Toegevoegd na 26 minuten:
De landen die de doodstraf nog effectief toepassen en waarvan men de aantallen van de executies kent zijn: Afghanistan, Bahrein, Bangladesh, Belarus, Botswana, China, Egypte, Ethiopië, Gambia, India, Indonesië, Iran, Irak, Japan, Jordanië, Koeweit, Libië, Maleisië, Nigeria, Noord-Korea, Oman, Pakistan, Palestina, Saint Kitts en Nevis, Saoedi-Arabië, Singapore, Somalië, Zuid-Soedan, Soedan, Syrië, Taiwan, Thailand, Oeganda, Verenigde Arabische Emiraten, Verenigde Staten, Vietnam en Jemen.
http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2014/10/13/nog-22-landen-passen-doodstraf-toe