Hoe dik is wegbelijning?

Als je over wegbelijning heenrijdt, hoor je dat (in de auto), en voel je dat (op de fiets). De wegbelijning steekt dus duidelijk boven het wegdek uit.

Bij laagstaande zon kun je dat ook goed zien: je ziet dan dat de belijning een schaduw op het wegdek werpt.

Hoe dik is de wegbelijning (in de zin van: hoe hoog steekt de wegbelijning boven het wegdek uit)? Wat zijn de wettelijke eisen (minimum- en maximumdikte) die aan deze dikte worden gesteld?

Cryofiel
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Antwoorden (1)

Geprofileerde wegbelijningen worden vooral toegepast om:
- geluid en trillingen te veroorzaken in voertuigen die erover rijden;
- zelfs bij vochtig, nat of regenweer de nachtzichtbaarheid te verhogen, doordat de reliëfdelen boven de waterfilm blijven uitsteken;
- waterafvoer mogelijk te maken.
Geprofileerde markeringen kunnen worden gecombineerd met een gewone
verfmarkering. Alleen de reliëfdelen (tot 5 mm) worden dan in thermoplast uitgevoerd; de volle streep wordt dan aangebracht door de thermoplast met verf te overspuiten.
De streep kan ook helemaal in thermoplast worden uitgevoerd, met een basisstreep van ten minste 1,5 mm hoogte en reliëfpunten tot 8 mm boven het wegdek.

De laagdikte van wegbelijning is doorgaans 3 tot 6 mm.
SimonV