Mogen de foto's op vintage plaatjes zomaar gebruikt worden?

Ik maak kaarten en gebruik daar kaartenblocks voor met vintageplaatjes. Ik bedoel dus of men ze op die blocks mag plaatsen.

Toegevoegd na 2 uur:
Het gaat mij niet om het verkopen maar of een bedrijf zomaar oude foto's, van soms wel een jaar of 100 oud, waar dus ook overleden personen op staan, mag gebruiken.
Dat een bedrijf dus die foto's op zijn stansblokken (of andere blokken) mag gebruiken.

Toegevoegd na 2 uur:
Het gaat er mij niet om of ik die plaatjes mag gebruiken en of ik de kaarten met die plaatjes mag verkopen.. Het gaat er mij om of dat bedrijf dat die blokken uitbrengt die plaatjes mag gebruiken en die blokken dus mag verkopen. Ik vroeg mij dat af omdat er vaak foto's op die plaatjes staan van al lang overleden mensen. Is er toestemming nodig van bijv. nabestaanden of hoe zit dat? Het zijn echte foto's.

(Als zij dat niet mogen, begrijp ik dat ik ze eigenlijk ook niet mag gebruiken of de kaarten mag verkopen)
Ik hoop dat ik alles nu duidelijk genoeg heb uitgelegd.

7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Superonduidelijke vraag. Leg eens goed uit hoe en wat. Op elk artistiek werk rust automatisch copyright, je mag dus in principe niet zomaar andermans werk in jouw werk gebruiken en dat weer verspreiden,.
Pieterke
7 jaar geleden
Sorry, vond hem zelf duidelijk maar heb er een toevoeging bij gezet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan je niet een voorbeeld geven van een webshop die het verkoopt?

Antwoorden (2)

Als de vraag is of je door anderen gemaakte foto's mag gebruiken op een "ding" dat je vervolgens zelf verkoopt of verspreidt: nee.

Daarvoor heb je toestemming nodig van de rechthebbende op de foto's. Tegen betaling is dat meestal wel te realiseren.

Toegevoegd na 25 seconden:
Dat = die

Toegevoegd na 4 dagen:
De bedrijven die de bloks maken mogen ze verkopen als ze geld hebben betaald aan degenen die "rechten" hebben op de foto's, in ieder geval na hun toestemming (als de rechthebbenden er geen geld voor vragen). Er zijn ook foto's voor "algemeen gebruik" op internet te vinden ("stockfoto's") maar ook daar kan het al dan niet moeten betalen van een vergoeding afhangen van het doel waarvoor ze worden gebruikt.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Aangezien de vrager in de reacties spreekt over foto's van 100 jaar oud of meer is er zelfs kans dat het auteursrecht verlopen is. Hoe het met beeld zit weet ik niet maar met muziek was het 70 jaar na overlijden artiest (uit herinnering).
Ik neem aan dat je hobby kaarten maakt en dat je van die blokjes bedoelt die speciaal gemaakt zijn om te gebruiken om kaarten mee te maken.
Dit soort zelfgemaakte kaarten mag je rustig verkopen, omdat de verkoop je over het algemeen geen winst opleverd.
Meestal ben je meer aan materiaalkosten kwijt, dan dat het oplevert

Zou je de afbeeldingen echter commercieel gebruiken om er reproducties van te maken dan wordt het een ander verhaal.