hebben terugkerende nederlanders recht op bijstandsuitkering na lang verblijf in het buitenland?

Hallo mensen ,ik ben op het moment woonachtig in het buitenland voor meer dan 12 jaar, en heb Nederland verlaten toen ik nog minderjarig was, het was dus niet mijn eigen vrijwillige keuzen ,ik zal graag willen weten of ik recht op bijstand heb als ik weer in nl kom wonen,het zal een tijdelijk oplossing zijn totdat ik aan een baan kom.
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
12.4K

Antwoorden (1)

Met een Nederlands paspoort , als Nederlander dus,heb je recht op een uitkering als je geen werk kunt vinden.

Wanneer je na jaren in het buitenland gewoond te hebben , terugkeert naar Nederland en hier nooit gewerkt hebt , heb je ook recht op AOW , maar dan gaat het wel tellen dat je niet altijd gewerkt hebt >> en dus geen of minder belasting betaald hebt << in Nederland. Dan krijg je dus niet de volle mep AOW , maar procentueel minder .

Conclusie, in het buitenland wonen en werken maakt niet altijd uit bij terugkeer in Nederland .
() Een bijstandsuitkering krijg je bij gebrek aan een baan
() Op een AOW uitkering word je gekort, wegens het nooit of jaren niet hier gewerkt hebben en dus geen belasting betaald hebben.

Uit de bron
Voorwaarden om recht op een bijstandsuitkering te hebben
.U moet Nederlander zijn of bijvoorbeeld een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd hebben
.U moet 18 jaar of ouder zijn
.U moet in Nederland wonen en verblijven
.U mag niet uitgesloten zijn van het recht op bijstand
.U moet een inkomen hebben dat lager is dan het voor u geldende minimum
.Uw vermogen mag niet te hoog zijn

U heeft geen recht op bijstand als u:
.toerist bent
.illegaal bent
.asielzoeker bent zonder verblijfsvergunning
.een minderjarige alleenstaande asielzoeker bent
.medewerker bent van een internationale organisatie
.grensarbeider bent (u woont in België of Duitsland)

Uitgesloten zijn van het recht op bijstand : daar zijn voorbeelden voor > zie de bron.

Als je nog twijfelt, zoek juridisch advies. Vaak is een eerste gesprek gratis. Dit kan online zijn, maar ook telefonisch.

Toegevoegd na 2 minuten:
Uitgesloten zijn van het recht op bijstand...etc. > > > moet zijn : TIJDELIJK uitgesloten zijn van recht op bijstand...

Toegevoegd na 13 uur:
HERSTEL:
Wanneer je na jaren in het buitenland gewoond te hebben , terugkeert naar Nederland , heb je ook recht op AOW, maar voor ieder jaar dat je niet in Nederland belasting betaald hebt , wordt je gekort. Dan krijg je dus niet de volle mep , maar is het procentueel minder, dit wordt per jaar berekend. (Hoeveel dit precies is, weet ik niet.)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Iedere nederlander die zijn hele leven in nederland heeft gewoont maar niet gewerkt heeft recht op aow.
erotisi
7 jaar geleden
Je lijkt een sterk verband te trekken tussen werken (en belasting betalen) en recht op AOW, maar is het niet voldoende voor de AOW om gewoon in Nederland te hebben gewoond/ingeschreven te hebben gestaan. De korting op AOW wordt niet gebaseerd op het aantal niet gewerkte (of ww) jaren maar op hoeveel jaar je in het buitenland bent verbleven
tinus1969
7 jaar geleden
AOW hangt af van het aantal jaren dat je legaal in Nederland hebt GEWOOND. Of je ook hebt gewerk doet er niet toe. (iirc: het gaat om de periode tussen je 15e en 65e verjaardag; voor elk jaar dat je buiten Nederland hebt gewoond word je AOW 2% gekort).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt Ronron, ik schreef het verkeerd. Iedere Nederlander die een tijd in het BUITENLAND heeft gewoond en dus niet hier belasting betaald heeft , wordt gekort op de AOW . Dit wordt procentueel per jaar berekend. Dat is wat ik zeg.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erotisi, ook hier, kennelijk heb ik het verkeerd verwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969 Hoe je dit ook zegt , het gaat om het aantal jaren dat je OF in het buitenland hebt gewoond OF dat je geen belasting betaald hebt.
Het één is een gevolg van het ander. Zo bedoelde ik het.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor de duidelijkheid wil ik toevoegen dat ik 28 jaar oud ben (nog te jong om recht op AOW te hebben)het gaat dus om bijstand in dit geval en daarvoor was de vraag ook bedoeld.
En na beetje onderzoek is het mij duidelijk dat ik wel recht op bijstand heb, als ik maar ergens ingeschreven sta en niet te veel eigen vermogen heb.
Ik hoop in ieder geval dat het niet nodig zal zijn ,en dat ik zo snel een baan kan vinden.
Ivana
7 jaar geleden
Maar als je dan weer tijdelijk bij je ouders inwoont, heb je ook geen kans op bijstand. (Ervaring van vorige week) dus zo simpel is het niet, ga naar het loket in je gemeente en je krijgt betere voorlichting.
erotisi
7 jaar geleden
Jodokus52. Zoals reeds vermeld is het criterium níet of iemand belasting betaald maar of iemand in Nederland woont.
Maar ik geef toe dat het niet simpel zal zijn om een voorbeeld te verzinnen waarbij iemand wél in Nederland woont en geen (loon/inkomsten) belasting betaald.
erotisi
7 jaar geleden
Maar anderzijds kunnen er natuurlijk ook mensen zijn die wél belasting betalen in Nederland en toch niet in Nederland wonen. Die laatsten komen mi niet in aanmerking voor AOW.
tinus1969
7 jaar geleden
@jodokus52: je schreef: 'Het één is een gevolg van het ander.'
Meestal wel ja -maar soms niet. Als het gaat om rechten en plichten, telt wat in de wet staat. In dit geval (AOW) zegt de wet niets over belasting betalen, maar alleen over woonplaats in Nederland.