Van wie is de hemelwaterafvoerleiding in de grond, als deze door mijn grond heenloopt?

Intro;

Mijn directe buurman maakt problemen m.b.t. de erfgrens. Hij bezit slechts 20 cm eigen grond, gerekend vanaf zijn stenen muur. Dan gaat de grond over in mijn grond. Hij bezit slechts een strookje grond van 20cm breed.

Door mijn grond/erf loopt een hemelwaterafvoer, parallel aan het huis van mijn buurman. Dit hemelwater is afkomstig van het dak van mijn buurman en voert via twee verticale pijpen de grond in, aangesloten op een dikke afvoerbuis. (Dit is overigens een geheel gescheiden systeem van het vuilwaterafvoer.) Het betreft dus geen officiële afvoer van bijvoorbeeld nutsbedrijven. Deze hemelwaterafvoer komt uiteindelijk in een (openbare) sloot terecht.

Gezien het feit dat ik al jarenlang mijn buurman tracht wijs te maken, waar de erfgrens loopt, blijft hij volhouden dat het zijn grond is. De officiële Kadastrale veldwerktekening neemt hij niet serieus en wil ook niet aan een erfgrensreconstructie meewerken, in het kader; wie ongelijk krijgt, zal de factuur van het Kadaster betalen. Mijn buurman is nogal erg simpel van geest en wil totaal niet luisteren..

Om dit gezeur (toch gebruikmaken van mijn grond als opslag voor zijn bouwtroep en Kliko’s) verlost te zijn, ga ik een erfafscheiding plaatsen, nagenoeg 'bovenop' de afvoerbuis.

Mijn concrete vraag;

indien er in de toekomst problemen met de afvoer van de buurman komen, moet ik hem dan toelaten op mijn grond, zodat hij mijn grond kan opengraven en reparaties kan (laten) uitvoeren? Wie draagt deze kosten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K

Antwoorden (1)

Alleen in het geval uw buurman een kadastraal vastgelegd zogenaamd gootrecht heeft mag hij daar aan werken, de kosten zijn dan ook voor hem.
Indien dat evenwel niet het geval is, zal uw buurman toestemming moeten vragen om zijn afvoer te repareren, maar mij lijken de kosten ook in dat geval voor de buurman wat betreft de reparatie van de goot.

https://www.jurofoon.nl/nieuws/3035-erfdienstbaarheden-en-het-recht-van-overpad
erotisi