mag je afzien van mondelinge overeenkomst na aanbetaling?

Mondelingen overeenkomt niet nakomen
Mag de koper van onze boot 2 dagen voor de overdracht (particulier) afzien van de koop?
Er zijn meerdere bezichtigingen geweest, proefvaart en onderwater inspectie. alles was goed en er is een prijs overeengekomen. de volgende dag is er aanbetaald 10%. Telefonische en mondeling is er afgesproken dat de boot over 5 weken word op gehaald,er moest nog veel van de boot afgehaald worden en apparatuur leeg maken en overschrijven enz enz, Meneer ging zelf nog met vakantie en daarna zal hij de boot ophalen,wij hebben dat in de tussen tijd allemaal gedaan, want het was een echt serieuse man en belde ook steeds en smste,en er was al aanbetaald dus dan denk je toch echt dat het goed komt.Zelf verkoop ik de boot toch ook niet aan een hogere bieder. en nu na 5 weken, 2 dagen voor de afgesproken ophaaldag meld de koper dat hij er van afziet. Hij wil de boot later gaan gebruiken voor (vis)bedrijf en heeft gehoord dat er inspectie is geweest bij iemand bij hem in zijn woonplaats en nu durft hij niet meer, hij wist dat er een onderzoek liep maar heeft nooit gemeld dat het onder voorbehoud was, hij ging er van uit dat het wel goed af zou lopen dat oderzoek. Kan dit? Ik ben echt verbaasd.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Antwoorden (1)

Er is in de zaak Plas/Valburg door de Hoge Raad een soortgelijke zaak behandeld.

De Hoge Raad heeft toen bepaald dat het afbreken van onderhandelingen over een overeenkomst in bepaalde gevallen als in strijd met de goede trouw art. 3:11 BW moeten worden geacht. Dit is het geval indien de onderhandelingen al in een ver stadium zijn en indien partijen over en weer mochten vertrouwen dat uit deze onderhandelingen een contract zou voortvloeien. In een dergelijke situatie is plaats voor het toekennen van een vergoeding voor gederfde winst.

Dus ja de koper mag er vanaf zien, maar als u hierdoor schade hebt geleden, kunt u deze verhalen op de koper.