Is het verboden om je niet-electrische auto te parkeren op een speciale parkeerplaats die daarvoor is bestemd?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (1)

Ja, in het geval bord E080 erbij geplaatst is.

Toegevoegd na 16 minuten:
"Parkeerbord Elektrische auto: rechten en plichten
De opmars van elektrische auto's is niet meer te stuiten. Mede dankzij de fiscale voordelen verschijnen deze milieuvriendelijke vervoermiddelen steeds vaker in het straatbeeld. Sinds kort heeft het RVV een speciaal verkeersbord voor het parkeren van elektrische auto's opgesteld. Maar wat zijn nu juist de rechten en plichten voor een dergelijke parkeerplaats? In dit artikel leggen wij het zo goed mogelijk uit.

Een parkeerplaats voor elektrische voertuigen wordt vanaf heden aangeduid met verkeersbord E08o. Dit officieuze verkeersbord maakt een einde aan de wildgroei van parkeerborden voor elektrische auto's. Dit verkeersbord is uitgevoerd in dezelfde stijl als de overige parkeerborden

De rechten en plichten
Parkeerplaatsen die zijn voorzien van bovenvermeld verkeersbord, zijn alleen bestemd voor bezitters van een elektrisch voertuig dat is voorzien van een stekker. Het maakt hierbij niet uit of het voertuig wordt opgeladen. Een parkeerplaats die is gereserveerd voor bezitters van een elektrische auto, zorgt ervoor dat mensen met een elektrische auto hun voertuig altijd kunnen opladen tijdens hun verblijf ter plaatse.

Toch ziet men nog geregeld gewone auto's op dergelijke parkeerplekken geparkeerd staan. Dit zorgt voor ergernis van bestuurders van een elektrische auto, en is tevens verboden. Omdat het verkeersbord E08o rechtsgeldig is, worden bezitters van een niet-elektrische auto onherroepelijk op de bon geslingerd."

Toegevoegd na 1 uur:
E08o dus, o'tje achteraan.

Toegevoegd na 1 uur:
Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) 1990

Artikel 24 1. De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:

(...)

 d. op een parkeergelegenheid:

1°. voor zover zijn voertuig niet behoort tot de op het bord of op het onderbord aangegeven voertuigcategorie of groep voertuigen;

 2°. op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven;

3°. op dagen of uren waarop dit blijkens het onderbord is verboden;
(...)
Computoon
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
Goed antwoord +. Er is ook veel ergernis over elektrische auto's die een dergelijke plek bezet houden, terwijl ze helemaal niet opladen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar als er dus geen bord met E08o staat, zou het dus wel mogen?
Thecis
7 jaar geleden
Wat mij met name triggert, is de opmerking dat het gaat om een officieus verkeerdbord. Als het niet officieel is, waarom mogen er dan boetes uitgeschreven worden?
Computoon
7 jaar geleden
Volgens mij heeft de schrijver 'gewoon' abusievelijk het verkeerde woord gebruikt en bedoelt hij officieel. Het bord zit in de reeks borden in de R08-serie. Als dat bord er niet staat (of een ander officieel bord dat de functie van een gewone parkeerplaats inperkt) mag iedereen er parkeren.