Mag een bedrijf van een ander bedrijf afdwingen dat prrsoeel van het ene bedrijf niet bij de ander in dienst mag treden?

Ik gebruik even fictieve namen.
Het gaat om beveiliging.

Bedrijf BBJ had eigen bedrijfsbeveiliging.
BBJ had zelf niet voldoende beveiligers in dienst en heeft extra mensen ingehuurd van een particuliere beveiligingsorganisatie, genaamd LOL.

BBJ ging bezuinigen en heeft de bedrijfsbeveiliging afgestoten. Maar BBJ had nog steeds beveiliging nodig. De groep beveiligers die bij BBJ werkten hebben een oprotpremie gehad. Maar een asntal hebben met dat geld een particuliere beveiligingsorganisatie opgericht genaamd XYZ.

XYZ doet nu weer dezelfde beveiligingswerkzaamheden voor BBJ. Maar XYZ komt 15 beveiligers te kort.
XYZ huurt geen mensen meer in van LOL.

Een aantal mensen die in dienst zijn van LOL willen graag ontslag nemen en solliciteren bij XYZ. Maar dit kan niet.

XYZ zegt namelijk dat LOL hun een boete opgelegd heeft. Als XYZ het eerste jaar mensen van LOL in dienst neemt en voor hun laat werken bij BBJ dan moet XYZ €12.000 boete betalen aan LOL voor elke gewerkte dienst.

Dit geld ook voor medewerkers die bij een uitzendbureau in dienst zijn en door LOL worden ingehuurd.

Kan dit?
Mag dit?

Er zijn namelijk nest veel medewerkers die ontslag willen nemen bij LOL of het uitzendbureau om rechtstreeks in dienst te treden bij XYZ.

Toegevoegd na 1 uur:
Pardon ik had het verkeerd: Met BBJ is afgesproken dat daar geen mensen van LOL mogen werken het eerste jaar. Ook niet wanneer deze in dienst zijn (geweest) via het uitzendbureau voor LOL.

7 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klinkt als concurrentiebeding.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Concurrentiebeding
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of nog beter in dit geval concurrentiebeding bij arbeidsovereenkomst.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Concurrentiebeding_(arbeidsovereenkomst)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"XYZ zegt namelijk dat LOL hun een boete opgelegd heeft." LOL kan hen geen boete opleggen volgens mij. De enige die een boete op kan krijgen is iemand die zijn ontslag neemt bij LOL en onder concurrentiebeding staat. "Dit geld ook voor medewerkers die bij een uitzendbureau in dienst zijn en door LOL worden ingehuurd." Lijkt me heel stug.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lijkt een klok-klepel verhaal welke niet goed is overgekomen, of niet goed verteld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Pardon ik had het verkeerd: Met BBJ is afgesproken dat daar geen mensen van LOL mogen werken het eerste jaar Het is toch ondenkbaar dat een afspraak tussen XYZ en BBJ, LOL de mogelijkheid geeft een boete te geven aan XYZ? Volgens mij kan een bedrijf geen boetes opleggen, maar dat terzijde.

Antwoorden (1)

LOL kan nimmer een boete eisen van XYZ, dit zou namelijk de concurrentiepositie van XYZ in gevaar kunnen brengen, tevens is XYZ geen zaken partner van LOL en kan dan ook zo geen binding met ze hebben.

Wel kan het zijn dat de werknemers van LOL een arbeidscontract hebben ondertekend waarin duidelijk is opgenomen dat ze niet bij een concurrent mogen werken het eerste jaar na ontslag als deze dezelfde werkzaamheden verrichten.

Zeer zeker is dit niet van toepassing op mensen die via een uitzendbureau werkzaam zijn bij LOL, zodra deze al dan niet met een vast contract werkzaam zijn bij XYZ heeft LOL er geen zeggenschap over, het zijn namelijk nimmer werknemers van hem geweest.

Echter kan BBJ wel een clausule opgenomen hebben in het contract met een dergelijke strekking echter ook deze is aanvechtbaar, dit omdat het de concurrentiepositie van XYZ ernstig schaad.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+