Mag ik in een andere auto afrijden dan dat ik lessen in heb gekregen?

Vorige week moest ik afrijden, helaas ben ik gezakt. Op het laatste moment kwam mijn rij instructeur erachter dat hij zijn papieren niet in orde had waardoor ik in een andere auto moest afrijden. Ik had 1 keer in deze auto gereden en dat was mijn eerste rijles. Nu vraag ik mij af of dit we mag, afrijden in een andere auto?
Ik heb onwijs veel last van faalangst en ik raakte dus ook helemaal in paniek toen ik wegreed omdat ik merkte dat deze auto heel anders reed. Ik zeg niet dat dat perse de oorzaak is dat ik gezakt ben, maar ik denk wel degelijk dat het een verschil had gemaakt als ik gewoon in 'mijn eigen' auto had afgereden.

groetjes

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
5K
Amadea
7 jaar geleden
Dus jij blijft je hele leven in dezelfde soort auto rijden waarin je les hebt gehad en bent afgereden?
Dat zou raar zijn. De bedoeling van rijlessen is dat je met álle personenauto's overweg kunt...
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer je gezakt bent dan heb je gehoord op welke punten je onvoldoende hebt gehoord.
Erna55
7 jaar geleden
De tweede "gehoord" is natuurlijk gescoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, dat zegt de vrager ook helemaal niet, echter staat er op dat moment ook die druk niet op. Ben een keer in Engeland gaan rijden, dus links op de weg met het stuur rechts, dat ging allemaal goed, maar ik had er niet graag een examinator naast gehad. Maar om de vraag te beantwoorden: ja dat mag.
ronron1212
7 jaar geleden
Rij regelmatig in Engeland gewoon in mijn eigen auto dus stuur links niks mis mee hoor.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Afrijden in een andere auto is niet gebruikelijk. Helemaal als je van een diesel naar een benzine overstap. Niet dat dit hier het geval is..
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ach kom, natuurlijk blijft ze niet haar leven lang in dezelfde auto rijden. Maar als je rijervaring beperkt is tot twee of drie verschillende auto's dan is het helemaal niet vreemd dat je even moet wennen als je in een andere auto stapt. Als dat gebeurt terwijl je enige rijervaring beperkt is tot je rijlessen zou het zelfs vreemd zijn als dat niet het geval was, en als je dan voor blok wordt gezet op het moment dat je moet afrijden zouden er weinig mensen zijn die daar niet op z'n minst even van met hun ogen knipperen. Was je al zenuwachtig voor het examen, dan baal je gewoon als een stekker. Dat zegt helemaal niks over VS' toekomstige rijvaardigheid. We hebben het allemaal eens moeten leren en de één doet dat nu eenmaal wat makkelijker dan de ander. Ook dát zegt weinig over je uiteindelijke vaardigheid. @VS: het mag zeker, maar is zoals al gezegd niet gebruikelijk. Ik raad je aan je instructeur te vertellen dat je hier van baalt en het je erg zenuwachtig maakte. Misschien zelfs dat je het idee hebt dat dit één van de redenen is dat je gezakt bent. Een goede instructeur zal dat zich aantrekken, want die wil ook niets liever dan jou goed voorbereiden op het examen. Niet dat het teruggedraaid kan worden, maar het zou hem sieren als hij je bijvoorbeeld een gratis extra les zou aanbieden. En verder: trek je er niet al teveel van aan, veel mensen zakken de eerste keer en als je eenmaal zo ver bent gekomen, haalt bijna iedereen uiteindelijk z'n rijbewijs. Gewoon opnieuw proberen. Er zijn speciale faalangst-examens, daar zou je gebruik van kunnen maken als je dat prettig vindt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het mag blijkbaar niet, ben naar het rijbewijs kantoor geweest en het zou officieel niet mogen. Maar vandaag ben ik geslaagd dus het maakt verder niet meer uit
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gefeliciteerd :-)

Antwoorden (2)

Ja dat mag, sterker nog je mag ook elke les in een andere auto lessen. Alleen als je contractueel hebt afgesloten dat je altijd in dezelfde auto zou lessen EN zou afrijden, of als de rijschool hiermee adverteert kan je er wat van zeggen.

Toegevoegd na 1 week:
Met dank aan Theod

Als de rijschool lid is van BOVAG of ANWB kan er een klacht ingediend kan worden bij die organisaties, deze hebben in hun regels namelijk opgenomen dat de kandidaat in de auto waarin gelest is, of een auto die vergelijk baar is (zelfde merk, type, bouwjaar), moet afrijden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zou even er bij vermelden dat als de rijschool lid is van BOVAG of ANWB er een klacht ingediend kan worden bij die organisaties, deze hebben in hun regels namelijk opgenomen dat de kandidaat in de auto waarin gelest is, of een auto die vergelijk baar is (zelfde merk, type, bouwjaar), moet afrijden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt helemaal! Uiteindelijk draait het ook bij de rijschool om een hoog slagingspercentage en deze wordt ook beïnvloedt door afrijden en de lesauto die de leerlingen goed kennen , Vooral bij inparkeren is bekend dat kleine "merkjes" op bv taam of plafond en/of geheugensteuntjes dan helpen met de scores per onderdeel ;)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@theod bijgeovegd!
Ja dat mag helaas wel. Er wordt van jou verwacht dat jij gewoon in elke auto kunt rijden en dus ook moet afrijden. Alsnog is het erg jammer dat je bent gezakt. Volgende keer gewoon beter doen!