Is het achterpad van je huis ook een vluchtroute?

Ik woon in een rijtjeshuis, een huurhuis.

Achter ons huis is via de berging het achterpad te bereiken. Dit is tevens onze vluchtroute in noodsituaties. Nu heeft een van onze buren dit achterpad (vluchtweg) aan één kant volledig afgebakend d.m.v. een gemetseld muurtje met daarin een voordeur (???) en heeft zichzelf dan ook een deel van het achterpad als tuin toegeëigend.

Hierdoor is dus één zijde van onze vluchtweg volledig geblokkeerd. Mijns inziens kan en mag dit niet. Een vluchtgang moet toch van beide zijden te verlaten zijn anders loop je aan de ene kant toch in een val?

Navraag bij de woningbouwvereniging leverde als antwoord op, dat dit is toegestaan. Ook qua brandveiligheid e.d. Nu is het zo dat de bewoonster van het betreffende huis die de vluchtweg blokkeert, een medewerkster is van eerdergenoemde woningbouwvereniging.

Dit riekt naar belangenverstrengeling. Of heb ik het mis en is dit inderdaad toegestaan? Wie weet hier een antwoord op? En wat kan ik onder meer ondernemen als dit niet kan/mag.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
5.6K

Antwoorden (3)

Ja het achterpad is een vluchtweg, echter juist uit veiligheidsredenen worden deze paden in het midden gesplitst, een vluchtweg in 1 richting blijkt voldoende te zijn bij brand en dergelijke, het gaat dan toch om mensen die in hun tuin opgesloten dreigen te raken.

De paden dienen tegenwoordig onderbroken te worden om dieven en andere voor het gezag vluchtende personen geen makkelijke doorgang te verschaffen om de opsporingsambtenaren (bijv. politie) makkelijk van zich af te schudden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
en te voorkomen dat fietsers en brommers het achterpad als route gaan gebruiken
Ja dat is een vluchtroute. Door de muur wordt het beperkt in gebruik. Voorbeeld: Bij een chemiebedrijf is de regel dat je bij brand moet vluchten niet met de rook mee, maar haaks op de wind. Dwz met de wind in je rug moet je links of rechtsaf slaan om te vluchten.
Maar bovendien, waarom heeft de ene persoon meer recht op een extra stuk tuin als de ander? De persoon ernaast kan ook ziin/haar tuin uitbreiden. Maar dat willen de meesten denk ik wel, die aan de brandgang grenzen. Technisch gezien kan de muur overal geplaatst worden zodat niet één, maar twee partijen er een grotere tuin door krijgen.
Mijn mening is dat dit typisch iets is voor de rijdende rechter of zijn collega!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een huis is geen chemiebedrijf, daarnaast betaald het persoon met de grotere tuin mogelijk ook meer huur. Rijdende rechter of wie dan ook zal er niets mee kunnen, ook de zogenaamde brandgang is eigendom van de verhuurder, van belang is dat de gang in het midden dan wel nagenoeg in het midden gesplitst wordt.
Je moet een woning kunnen verlaten en het is voldoende als je 1 uitgang hebt die uitkomt op het aansluitend terrein en openbaar gebied. Dat is bepaald in het Bouwbesluit.

Om een eenmaal uitgebroken brand te kunnen beperken en bestrijden is het van belang dat een woning of ander gebouw van meerdere zijden te bereiken is. De wetgever stel hieraan echter nauwelijks eisen.

De vraag is van wie het achterpad is? Is dat van de verhuurder of van de gemeente? Een van beide kan toestemming hebben verleend voor de afsluiting en het maken van de poort. Als dat het geval is dan is dit wellicht ook mogelijk voor andere huurders. In het kader van de wet openbaarheid van bestuur (Wob) kunt u hiernaar vragen en de voorziening betwisten of vragen om gelijke behandeling. De vraag die u zichzelf moet stellen is wat u wil bereiken met deze stappen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
WOB aanvraag heeft geen zin, dit is een afspraak binnen de verhuurdersbond. Dergelijke gangen worden in het midden onderbroken uit veiligheidsoverwegingen, zo kunnen ze niet meer gebruikt worden als doorgaande weg, daarnaast als er nu een vreemdeling het pad gebruikt de bewoners direkt in de gaten hebben hij daar niet thuis hoort. Dit verkleint de kans op inbraak aan de achterzijde van een woning mede omdat de inwoner een vluchtweg minder.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In de laatste alinea moet inwoner, inbreker zijn.