Mag je bepaalde publiciteitsfoto's nabootsen?

Als je foto's gaat laten maken van jezelf en vraagt of je er precies zo uit kan zien als een bepaald model of een andere beroemdheid

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Jazeker mag dat. Een comédienne met een maatje meer doet dat al een tijdje, en heeft er veel succes mee. Celeste Barber probeert de rare poses van de (gefotoshopte) beroemdheden realistischer te maken. Zie voor een aantal voorbeelden https://mnm.be/websnack/comedienneaaptcelebritiesnaopinstagram
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+fantastisch :D Ik denk ook dat de vrager dit voor ogen heeft.
Zoals zo vaak in de categorie wetgeving: soms wel soms niet. Uiteindelijk zal een rechter bepalen (mocht je gedaagd worden) of er sprake is van het schenden van het auteursrecht.

https://99designs.nl/blog/tips/5-famous-copyright-infringement-cases/

In dit soort gevallen gaat het veelal om commerciële doeleinden, als jij een foto voor de grap op facebook/twitter etc plaatst zal er echt geen haan naar kraaien. Maar als je verder dan dat gaat kan je in theorie in de problemen komen.

Toegevoegd na 2 dagen:
Zolang je de foto niet openbaar maakt is er natuurlijk sowieso niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Alleen het overnemen van de originele foto is niet toegestaan. Maar 'm imiteren mag echt wel, zonder strafrechtelijke gevolgen. Denk maar aan de foto van Marilyn Monroe met de opwaaiende rok, hoe vaak is die niet al geïmiteerd?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De link vertelt wat anders. Imiteren mag wel zolang er weer aan bepaalde voorwaarden is voldaan (voldoende afwijkend, als parodie etc.). Ik weet niet of dergelijke gevallen ook NL spelen/hebben gespeeld, maar het is vergelijkbaar met muziek daar mag direct overnemen niet zomaar (samplen bijvoorbeeld), maar imiteren mag ook niet altijd (denk aan https://www.theguardian.com/music/2015/mar/10/blurred-lines-pharrell-robin-thicke-copied-marvin-gaye ). Ook dat soort gevallen worden uiteindelijk beslist door een rechter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Denk maar aan de foto van Marilyn Monroe met de opwaaiende rok, hoe vaak is die niet al geïmiteerd?" Duizenden keren vast, net zoals men de "amen break" (een sample afkomstig van een oude funk/soul plaat) ontelbare keren heeft gebruikt in hip hop, drum and bass, breakcore, idm en andere muziek. Dat zegt niet dat diegene die opnieuw de sample gebruikt theoretisch niet auteursrechten schendt. https://youtu.be/5SaFTm2bcac?t=1m16s Aan de andere kant is het ook zo dat niet iedereen de hele dag bezig is om iedereen aan te klagen. Net zoals niet iedereen die door rood licht rijdt een boete krijgt, het blijft wel verboden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als de vrager de foto's voor zichzelf houdt dan is er bijvoorbeeld weinig aan de hand, immers wie gaat het te weten komen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar als je een foto wil imiteren in de zin van dat het precies hetzelfde haardracht is van de model, make-up, achtergrond en verlichting, dat mag wel?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarschijnlijk is de foto die jij wil imiteren al zo onorigineel of onderscheidend, en jouw doel zo weinig impactvol (niet commercieel) dat het 0 problemen op zal leveren. Uiteindelijk zal het oordeel van een rechter zijn mocht een onwaarschijnlijke rechtszaak volgen. "in de zin van dat het precies hetzelfde haardracht is van de model, make-up, achtergrond en verlichting," Als het zo simpel is als een pasfoto bij wijze van, dan kan de rechthebbende ook een geen zaak maken. Immers dan is deze niet onderscheidend.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat ben je van plan met die foto?