Moet een huurbaas aanpassingen doen aan een pand om waterschade te voorkomen?

Ik heb een zaak en die ligt lager dan de weg. Al een aantal keer water binnen gehad als er veel regen valt. Ik huur het pand. Nu is er een manier om het water buiten te houden door wat aanpassingen te doen. Is de huurbaas verplicht om deze aanpassingen te doen om er zo voor te zorgen dat ik geen schade meer lijd door het water? Of valt dit onder mijn kosten? Want pand is natuurlijk niet van mij en wie weet hoe lang ik nog in dit pand blijf..En mijn verzekering betaald namelijk ook niet meer uit die doen dat pas weer als er een oplossing gemaakt is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
erotisi
7 jaar geleden
Lastige vraag. Eerder iets voor echte juristen. Maar mij lijkt de vraag relevant of er sprake is van een gebrek of een verbetering van de woning. Bij een gebrek moet ingevolge de instandhoudingplicht van de verhuurder deze voorkomen dat er gebreken ontstaan aan het pand. Bij niet-naleving van deze plicht, kan de huurder drie vorderingen instellen: 1. Gedeeltelijke (partiële) ontbinding (art. 7:207 BW): na kennisgeving van het gebrek aan de verhuurder, vermindering van de huurprijs te vorderen (lid 1) overeenkomstig art. 6:270 BW (rechtsregel van arrest Van Bommel/Ruijgrok). 2. Gehele ontbinding (art. 7:210 BW in combinatie met art. 6:267 BW), wanneer de verhuurder niet op grond van art. 7:206 BW verplicht is het gebrek te verhelpen. 3. Recht op schadevergoeding (art. 7:208 BW): bij een later gebrek dat aan de verhuurder is toe te rekenen of bij een eerder gebrek, dat hij heeft verzwegen of waarover hij heeft gelogen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Huurrecht_(Nederland)#Verplichtingen_van_de_verhuurder Toch kan ik me voorstellen dat hij zegt dat het niet echt een gebrek is in de zin van achterstallig onderhoud omdat het er nu eenmaal altijd zo is geweest. U zou dan zelf een deze verbouwing kunnen uitvoeren en ogv ongerechtvaardige verrijking deze kosten verhalen op de verhuurder.
Vraag hiervoor wel schriftelijk toestemming van de verhuurder om achteraf geen problemen te krijgen. http://www.advocaten-amsterdam.nl/227/advocaat-huurrecht-vergoeding Het is dus niet zo duidelijk of de verhuurder aanpassing moet verrichten. Je kunt natuurlijk ook telkens een schadevergoeding claimen voor de waterschade. "Indien de verhuurder adequate maatregelen tegen wateroverlast heeft genomen, en deze maatregelen overeenkomstig de daarvoor indertijd te stellen eisen uitgevoerd, en ook voldoende controle en onderhoud is gepleegd de schade niet toegerekend zal worden."
http://www.advocaten-amsterdam.nl/259/advocaat-waterschade-aansprakelijk
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beste mj1980. Kijk eens of je huurcontract daar al geen antwoord op geeft. Leg het anders voor aan een jurist in het inloopspreekuuradvocaat. (https://www.inloopspreekuuradvocaat.nl)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi het is een bedrijfspand en heeft dus geen huurbescherming.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kijk eens of je huurcontract daar al geen antwoord op geeft. Leg het anders voor aan een jurist in het inloopspreekuuradvocaat. (https://www.inloopspreekuuradvocaat.nl)
erotisi
7 jaar geleden
@theod, goed dat je daar op wijst.
Mijn bovenstaande is dan ook niet correct. Aanvullend wel de volgende onderverdeling voor bedrijfsruimten: Een gehuurde bedrijfsruimte volgens art. 7: 290 is anders dan een gehuurde ruimte volgens art. 7: 230 A. Met name op het gebied van huurbescherming. Aan bedrijfsruimte dat omschreven staat in art. 7:290 BW wordt huurbescherming gegeven. Als een verhuurder van een bedrijfsruimte volgens art. 7:290 de huur wil beëindigen, dan moet de verhuurder rekening houden met de huurbescherming die de huurder geniet. Het verschil tussen deze twee soorten bedrijfsruimte vindt u hier > http://www.woninghuur-bedrijfsruimte.nl/Bedrijfsruimte-Huurrecht-Bescherming.html

Antwoorden (1)

Daar het hier om een bedrijfspand gaat komen de kosten van het onderhoud vaak voor rekening van de huurder.

Zeker in dit soort gevallen is het dat als de verhuurder er geen schade van ondervind de huurder de kosten moet dragen.

Dit voorrecht geeft je ook de mogelijkheid (zover de gemeente het toelaat) het pand aan jou steil aan te passen maar heeft als nadeel dat jij problemen zoals wateroverlast voor jouw rekening moet nemen.

Echter is hier nog een andere optie:

Je kunt de wegbeheerder aansprakelijk stellen voor de geleden schade daar hij er niet voor heeft zorg gedragen dat er voldoende afwatering was bij het gedeelte weg waar de panden lager staan dan de weg ligt.

Of dit laatste iets oplevert heeft te maken met hoe vaak en bij welke bui intensiteit het riool het water niet kan verwerken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
In de Algemene Bepalingen bij de huurovereenkomst bedrijfsruimte (art. 14 van model voor 7:290 bedrijfsruimte en art. 13 van het model 7: 230a BW bedrijfsruimte) is het onderwerp onderhoud, herstel en vernieuwingen geregeld. De verdeling is grofweg dat het “grote” onderhoud, herstel en vernieuwingen voor rekening van verhuurder komt en het “kleinere” onderhoud e.d. voor rekening van huurder. Dat lijkt een mooie verdeling, doch kijk als huurder kritisch naar deze verdeling, aan de hand van de feitelijke staat van het pand, afgezet tegen de tekst van bedoelde artikelen 13 en 14: http://www.bedrijventekoop.nl/blog/huurovereenkomst-bedrijfsruimte-geen-standaard-verhaal/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En dan komt nu de grote hamvraag, valt het wateroverlast de verhuurder aan te rekenen of is het iets dat de huurder door een kleine ingreep zelf kan doen en hoe is dat geregeld in het huurcontract. Daarnaast kan meespelen (als het deel uitmaakt van een appartementencomplex) de vereniging van eigenaren.