Wie betaald een graf ruimen?

Daar wij zelf niet meer de jongste zijn om het graf te onderhouden willen wij het graf van onze ouders laten ruimen ,we hebben geen direkte overeenkomst wel hebben we een bedrag betaald voor 20jaar waarvan nu 10 jaar verstreken zijn.
Nooit iets ontvangen van ruiming kosten o.i. alleen een bewijs van betaling. Wie moet nu eventuele kosten betalen voor het laten verwijderen van het graf?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
5.9K
ronron1212
7 jaar geleden
Na 20 jaar krijg je bericht dat de grafrechten zijn verlopen. Als je niet meer wilt verlengen wordt het graf gewoon geruimd daar hoef je niet voor te betalen.

Het beste antwoord

In dit geval betaalt de begraafplaatshouder de kosten.

Een begraafplaatshouder mag dergelijke kosten alleen rekenen als deze kosten ook al bekend waren op het moment van de uitgifte van het graf. Als de begraafplaatshouder een graf uitgeeft, weet hij dat de huur een keer eindigt en dat men nog eens een grafmonument moet verwijderen. Dat zit normaal gesproken in de prijs van de huur van het graf.

Als (de aankondiging van) deze toekomstige kosten 10 jaar geleden niet in de grafakte of in het beheersreglement van de begraafplaats stonden, mag men ze nu niet in rekening brengen.

Ook is het zo, dat als deze afspraak in het verleden inderdaad is gemaakt en de begraafplaatshouder dat kan aantonen, zij alleen geldt voor de (huidige) rechthebbende van het graf. Niet voor willekeurige nabestaanden. De begraafplaatshouder zal door middel van een door u getekende (graf)akte (van overdracht of opvolging) moeten kunnen bewijzen dat u rechthebbende bent.
SimonV