Wat gebeurd er na een uitspraak van de rechter?

Heb een rechtszaak verloren ivm foute rekeningen. Ik moet dus betalen. Maar hoe gaat dat in zijn werk. Ik ben niet de enige. Bij sommige stond gelijk de deurwaarder op de stoep. en anderen kregen een brief van het bedrijf dat ze moesten betalen.
Het bedrijf dreigt dat ik gelijk moet betalen, mocht ik dat niet doen dan komt de deurwaarder om beslag te leggen.
Verder wilde ik wachten op de deurwaarder omdat mensen met hem een afspraak konden maken over een betalingsregeling
Mijn vraag.
Wat is de normale procedure na een uitspraak?
Kan ik via de deurwaarder gebruik maken van de betalingsregeling?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
8K

Antwoorden (1)

Er is een geschil geweest dat is behandeld via een civiele procedure die u hebt verloren.
Aan het eind van de civiele procedure heeft de rechtbank een uitspraak gedaan. In deze schriftelijke uitspraak staat de beslissing van de rechter waaraan de partijen gehoor dienen te geven. De rechter heeft ook beslist wie de kosten van de procedure moet betalen, zoals het griffierecht en de kosten van de deurwaarder als die ingeschakeld wordt door de winnende partij.
Het bedrijf heeft al contact met u gezocht en gezegd dat u gelijk moet betalen, zo niet dat wordt er via een incassobureau gevorderd. Dit is gezien vanuit het standpunt van het bedrijf geen ongebruikelijk dreigement.
Na uitspraak van het vonnis door de rechter dient de verliezende partij (u dus in dit geval) zo snel mogelijk uitvoering geven aan het vonnis. Doet u dit niet dan kan de winnende partij een deurwaarder inschakelen. Dit brengt meestal nog hogere kosten met zich mee die de verliezende partij moet betalen. Als de rechter een dwangsom heeft opgelegd dient u deze ook te betalen als u zich niet aan de uitspraak houdt.
Artikel 6:29 Burgerlijk Wetboek artikel 6:29 Burgerlijk Wetboek stelt dat een debiteur zonder toestemming van de schuldeiser een betaling niet in gedeelten mag voldoen. Er bestaat dus geen recht op een betalingsregeling. Als het bedrijf niet genegen is tot een betalingsregeling, zal hij de deurwaarder die voor hem de inning gaat regelen ook geen toestemming geven om over een betalingsregeling te onderhandelen. Het is dus aan te raden direct met het bedrijf in onderhandeling te gaan om zodoende alle bijkomende kosten zo laag mogelijk te houden.
Het onverstandigst wat de verliezende partij die moet betalen op grond van het vonnis kan doen, is wachten op het bezoek van de deurwaarder.

Gaat de zaak om geldbedrag dan is hoger beroep alleen mogelijk als het belang hoger is dan € 1750,­00. . Hoger beroep moet worden ingesteld binnen drie maanden, nadat de rechter het vonnis heeft uitgesproken. Het gerechtshof behandelt het hoger beroep en er moet dan altijd een advocaat ingeschakeld worden.