Is met een gesprek met de kinderbescherming altijd een rechtzaak verbonden?

Ik heb vandaag een brief ontvangen van de kinderbescherming, dat ik van een strafbaar feit word verdacht en dat ze graag een gesprek met me willen. Betekend dit dan automatisch altijd dat er een rechtszaak aan verbonden is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Erna55
7 jaar geleden
Heb je enig idee van welk strafbaar feit je verdacht wordt ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
meestal wel. licht eraan wat je gedaan had
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jaa ik weet van wat, maar van het strafbaar feit heb ik vrijwel geen aandeel in. Ik ben alles behalve schuldig en dat weet de politie ook. Heb ook al meerdere verklaringen moeten afleggen bij de politie, dus snap niet zo goed dat ik nu een gesprek met de kinderbescherming krijg. Ik heb al eens eerder een rechtszaak gehad en toen kreeg ik EERST een dagvaarding brief en 6 dagen later ongeveer een brief over een gesprek met de kinderbescherming, nu is dit niet het geval, ik heb geen dagvaarding gekregen, alleen een brief van de kinderbescherming. Kan het zijn dat die dagvaarding brief dan nog komt of is het altijd vaste procedure EERST de dagvaarding en DAN de kinderbescherming brief?

Antwoorden (1)

Als de Raad voor de kinderbescherming een gesprek wil hebben naar aanleiding van een verdenking van een strafbaar feit hoeft dit niet automatisch een rechtszaak tot gevolg te hebben. Het kan zijn dat de Raad een hulptraject instelt dat geaccepteerd dient te worden. Een verdenking is geen bewezen feit.

Uit de vraag blijkt niet of de Raad voor de kinderbescherming een gesprek wil met het kind, dat verdacht wordt van een strafbaar feit of een gesprek met de ouders van het kind naar aanleiding van een melding van een eventueel strafbaar feit.
Als de Raad voor de kinderbescherming een rechtszaak wil beginnen zal men eerst met bewijzen moeten komen, verklaren waarop deze zijn gebaseerd en aangifte doen.
Afhankelijk van het soort onderzoek stuurt de Raad het rapport naar de rechter, de officier van justitie of het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Toegevoegd na 15 uur:
Eerst een dagvaarding en dan een gesprek met een raadsmedewerker hoeft niet altijd de procedure te zijn. Het kan ook andersom.
Eerst een gesprek en n.a.v. de uitkomst van dit gesprek een dagvaarding.

In een reactie zeg je dat het gaat om een strafzaak waarbij je zijdelings bent betrokken en je aandeel zeer klein is.
Het kan dus dat er daarom eerst een raadsmedewerker een gesprek met jou en met je ouders houdt en onderzoek laat doen naar jouw functioneren en waarom je zo functioneert.
Als de Raad de uitslag van het onderzoek naar de Officier van Justitie zendt, beslist deze of de zaak wel of niet voor de kinderrechter wordt aangebracht, of eventueel een taakstraf met je bespreekt.

Toegevoegd na 15 uur:
Je zegt ook dat je al diverse verklaringen op het politiebureau hebt afgelegd. Het lijkt erop dat er een proces-verbaal is opgemaakt en naar de Raad is gestuurd. Vandaar dat een medewerker van de Raad een afspraak heeft gemaakt om te onderzoeken wat er aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb al eens eerder een rechtszaak gehad en toen kreeg ik EERST een dagvaarding brief en 6 dagen later ongeveer een brief over een gesprek met de kinderbescherming, nu is dit niet het geval, ik heb geen dagvaarding gekregen, alleen een brief van de kinderbescherming. Kan het zijn dat die dagvaarding brief dan nog komt of is het altijd vaste procedure EERST de dagvaarding en DAN de kinderbescherming brief?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Whzil, Eerst een dagvaarding en dan een gesprek met een raadsmedewerker hoeft niet altijd de procedure te zijn. Het kan ook andersom.
Eerst een gesprek met een raadsmedewerker die de uitslag naar de Officier van Justitie stuurt als er aangifte tegen je gedaan is. Er is bij de politie aangifte gedaan van een strafbaar feit waarvan je zegt er vrijwel geen aandeel in te hebben gehad. Dus, zoals je zelf zegt, wel een aandeel, hoe klein je dit zelf ook vindt. Misschien geen aandeel aan het strafbare feit zelf maar je bent er blijkbaar wel bij betrokken. De raadsmedewerker zal samen met jouw ouders met je praten om er achter te komen waar jouw (afwijkend?) gedrag vandaan komt en kan een persoonlijkheidsonderzoek laten verrichten.
Zeker nuttig omdat je al een "akkefietje", met een rechtszaak als gevolg, hebt gehad.
Moeilijkheden thuis, moeilijkheden op school, psychische moeilijkheden? Er kunnen diverse oorzaken zijn die onderzocht moeten worden, voordat je een enorme puinhoop van je leven maakt.
Afhankelijk van de uitslag van het onderzoek zendt de Raad het rapport naar de Officier van Justitie die uiteindelijk besluit of er wel of geen dagvaarding komt.
De Officier van Justitie kan ook besluiten jou uit te nodigen voor een taakstrafzitting. In dit gesprek biedt de OvJ een taakstraf aan, minimaal 20 uur en maximaal 40 uur. Als je deze goed uitvoert komt er zeker geen zitting bij de kinderrechter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Whzil, Het gaat jou hoofdzakelijk om de procedure. Om welke feiten het gaat, hoef je mij niet te vertellen, dat is jouw privézaak.