Moet ik zelf het eigen risico van de baas betalen?

Hallo,

Ik ben pizzabezorger bij Domino's en nu zegt mijn baas als wij een ongeluk krijgen door onze schuld moeten wij het eigen risico van mijn baas ( 550 euro) aan hem betalen.

Ben ik verplicht dit te doen,lijkt me dat mijn baas hier gewoon goed voor verzekerd is.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K

Het beste antwoord

Nee in principe moet jouw baas ook dat eigen risico voor zijn rekening nemen tenzij hij kan aantonen dat jij roekeloos of opzettelijk verkeerde dingen hebt gedaan:

De werkgever komt alleen onder de aansprakelijkheid uit als valt te bewijzen dat de werknemer het ongeluk met opzet heeft veroorzaakt of bewust roekeloos is geweest. (Zie ook: Aansprakelijkheid: wie draait op voor schade?) Dit is doorgaans erg lastig. Bij auto-ongelukken lukt het doorgaans wel als de werknemer aantoonbaar onder invloed was van alcohol of drugs op het moment van het ongeluk."

http://www.dezaak.nl/1542/de-auto-de-werknemer-en-uw-aansprakelijkheid.htm
erotisi
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Of hij ervoor verzekerd is, is voor de vraag niet van belang.

Nee, het is een risico voor de werkgever als zijn werknemer tijdens het werk schade veroorzaakt aan zijn eigendommen of aan eigendommen van derden. Daar valt ook een eigen risico onder dat de verzekeraar van werkgever hanteert.

Een uitzondering is er als de schade wordt veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid van de werkgever.

Toegevoegd na 3 uur:
De laatste keet dat ik 'werkgever' schreef, moet natuurlijk 'werknemer' zijn.
Computoon