Wat geldt contract voorwaarden of mondelinge overeenkomst?

Volgens contract moet huurder voor de 1e van de maand betalen, door betalingsproblemen heeft huurder contact gezocht met verhuurder met voorstel om huur in 3 termijnen te voldoen. Verhuurder heeft eerst ingestemd (mondeling) maar na een jaar van in termijnen de maandelijkse huur te ontvangen, wil verhuurder nu weer volgens contract de huur voor de 1e van de maand op zijn rekening.
Volgens huurder geldt de mondelinge toezegging zwaarder dan het contract en wil hij niet meer voor de 1e betalen?
Wie heeft gelijk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

In principe is een mondelinge overeenkomst even geldig als een schriftelijke, althans als een overeenkomst 'vormvrij' is en dus ook mondeling gesloten mag worden. Dat geldt ook voor de (ver)huur van een woning. Een probleem is echter dat het moeilijk is om te bewijzen of er dan wel sprake is van een overeenkomst en zo ja, wat de voorwaarden daarvan zijn. In dit geval is een nóg groter probleem dat bepaalde voorwaarden van de mondelinge overeenkomst eigenlijk strijdig zijn met wat verhuurder schriftelijk heeft vastgelegd. Je geeft al aan in je schriftelijke overeenkomst wèl staat dat het geld voor de 1e van de maand op de rekening van verhuurder dient te zijn gestort, maar dat daarvan mondeling is afgeweken.

Dus tenzij de afwijkende mondelinge voorwaarden elders schriftelijk zijn vastgelegd of bevestigd, is het vrijwel onmogelijk om je verhuurder deze voorwaarden rechtens af te kunnen dwingen, nu er ook een schriftelijk huurcontract is met tegengestelde bepalingen van de mondelinge overeenkomst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt pieter1986!
Dus verhuurder heeft in principe gelijk dat er weer volgens contractvoorwaarden betaald moet worden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, ik neig wel heel sterk in die richting. Zie ook opmerking van Erna55 bij de reacties. Het lijkt mij een tijdelijke uitzondering, waarbij destijds misschien niet eens een termijn is afgesproken. Dat is natuurlijk mogelijk (en, zoals gezegd, geldig), maar je kunt verder niets bewijzen als het verder niet is vastgelegd.