Aangifte zonder bewijs, wat gebeurt er dan?

Op een rustige zaterdag middag zaten we op de bank. Ineens komt mijn stiefvader naar beneden, en zegt dat 20 euro uit Zijn kistje is gejat. Hij zei dat hij voor het einde van het weekend de dader wilde hebben, anders gaat hij uit het huis. Hij ging even een stukje rijden om tot zich zelf te komen. Toen hij terug kwam keek hij weer in het kistje, toen zat die 20 euro er weer in. Hij vroeg aan iedereen maar niemand wist van iets. Nu heeft hij mij direct aangewezen als dader, aangezien ik ooit een keer geld heb gestolen bij mijn oma. (Dit is overigens weer terug gekomen en netjes uitgepraat, ik heb nu gewoon een goede band met mijn oma). Maar ik heb het niet gedaan, hij heeft overigens geen eens bewijs alleen een vermoeden.

De volgende dag lag een brief op tafel waar in stond dat hij weg was, en als hij de dader niet had voor het einde van de dag zou hij aangifte doen. Ook zei hij dat dat gevolgen kan hebben als ik het onderwijs in wil, dat ik dan geen verklaring van goed gedrag krijg. Het ergste van allemaal is dat hij recht in mijn gezicht heeft gezegd dat ik geestelijk ziek zou zijn, en dat ik hulp moet gaan zoeken.hier heb ik het nu best moeilijk mee.

Nu is mijn vraag naar aanleiding van deze gebeurtenis:
Wat doet de politie hiermee?
Kan ik nu echt geen verklaring van goed gedrag meer krijgen?
en kunnen ze niet iets dien met vinger afdrukken op het geld?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K

Antwoorden (2)

Wat betreft het onderwijs: Een verklaring omtrent gedrag die je nodig hebt voor het onderwijs heeft niets met zoiets te maken. Ik vermoed sowieso dat hij geen been heeft om op te staan, maar stel dat hij wel aangifte tegen je zou doen, en stel dat je ergens schuldig van zou worden bevonden (waarvan? geld lenen?) dan nog is er geen probleem voor je VOG. Daarvoor wordt gekeken naar ernstige dingen en dan met name bijvoorbeeld zedendelicten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Dit is wat kort door de bocht; VOGgen wordne snel geweigerd. Het echte punt is, dat een VOG gebaseerd is op je strafblad, dus op een veroordeling. En ik ben het eens met veel anderen hier: Als je steifvader al aangifte gaat doen, wordt dit niet vervolgd.
In neem aan dat je stiefvader een administratie bijhoudt (een kasboekje ofzo) waarin staat hoeveel geld er in en uit het kistje gaat. Ik neem aan dat hij geteld heeft en heeft geconstateerd dat er € 20 te kort was. Iemand anders heeft het daarna nageteld (in zijn bijzijn) en geconstateerd dat er inderdaad € 20 te kort was. Pas toe is het hele circus begonnen.

Toen hij terug kwam heeft hij het geld opnieuw geteld en geconstateerd dat er weer voldoende geld was. Iemand heeft dat nageteld en hetzelfde geconstateerd. HET KAN DUS NIET ZO ZIJN DAT HIJ DE EERSTE KEER VERKEERD GETELD HEEFT EN DE TWEEDE KEER GOED!

Is dit allemaal niet zo gegaan dat kan er wel aangifte gedaan worden maar er is geen bewijs. Mocht hij het toch doorzetten dan zou je kunnen overwegen, als de politie het al behandeling wil nemen (dus een proces verbaal gaat opmaken, wat ze volgens mij niet gaan doen), om aangifte te doen wegens smaad of laster omdat er werkelijk geen splintertje bewijs is.

Ik vermoed dat er iets anders achter zit waarom dit gebeurt maar op basis van deze situatie hoef je nergens bang voor te zijn.