basisinkomen wanneer gaat dit echt van start?

In het nieuws is afgelopen maanden veel te lezen geweest over het basisinkomen dat ze wilde gaan doen in Nederland (net als Finland). Nu ben ik heel beniewd of dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren? Wie heeft hier nieuwe informatie over?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
8 jaar geleden
dat zijn tot nu toe alleen nog maar ideeën niet meer en niet minder.
erotisi
8 jaar geleden
http://www.bd.nl/regio/tilburg-e-o/tilburg/tilburgse-proef-basisinkomen-richt-zich-op-bijstand-1.4836743

Antwoorden (1)

Er zijn geen plannen om een basisinkomen in te voeren in Nederland, er wordt alleen wel eens gepraat over hoe dit eruit zou kunnen zien en wat de kosten versus de baten zouden zijn. En hoewel er mensen zijn die ervan overtuigd zijn dat het basisinkomen in de toekomst min of meer noodzakelijk zal worden omdat door de automatisering er steeds minder werk zal zijn waardoor het principe van loon naar werken niet meer haalbaar zal zijn, zijn er tot nu toe geen serieuze plannen om dit in te voeren en voor zover mij bekend ook geen - grootschalige - onderzoeken ernaar. Het basisinkomen blijft - in Nederland - voorlopig dus 'slechts' een idee (een interessant idee, dat geef ik toe) en geen concreet plan. Er valt dus ook absoluut niets te zeggen over óf en laat staan wanneer dit in Nederland ingevoerd zal gaan worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een aantal gemeentes experimenteren er mee.