Kan je van de politie een proces verbaal wegens uitjouwen krijgen?

Onderaan het verhaal in de link staat dat de politie de persoon een pv wegens uitjouwen heeft gegeven. Ik heb hier nog nooit van gehoord. Is dit echt een strafbaar feit?
https://www.facebook.com/PolitieAlmereBuiten/posts/476308462568892:0

8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Erna55
8 jaar geleden
Wat strafbaar is, is een " belediging van ambtenaar in functie " .
Ik kan me voorstellen dat uitjouwen daar onder valt.
http://www.strafrechtadvocatennetwerk.nl/advocaat/64-advocaat/193-belediging-ambtenaar-in-functie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rutge, wat een kostelijk verhaal. Ik denk dat
Cihat Kuş nog wel eens gelijk kan hebben:
hij is nite Dom hij heeft in die tied wat verstopt. Geweldig

Antwoorden (2)

Ongetwijfeld zal hij een boete hebben gekregen voor het beledigen van een ambtenaar in functie. Dit is strafbaar gesteld in artikel 267 Wetboek van Strafrecht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja. Deze kan ook:

Artikel 266
1Elke opzettelijke belediging die niet het karakter van smaad of smaadschrift draagt, hetzij in het openbaar mondeling of bij geschrift of afbeelding, hetzij iemand, in zijn tegenwoordigheid mondeling of door feitelijkheden, hetzij door een toegezonden of aangeboden geschrift of afbeelding, aangedaan, wordt, als eenvoudige belediging, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
2 Niet als eenvoudige belediging strafbaar zijn gedragingen die ertoe strekken een oordeel te geven over de behartiging van openbare belangen, en die er niet op zijn gericht ook in ander opzicht of zwaarder te grieven dan uit die strekking voortvloeit.

Toegevoegd na 3 minuten:
Naar mijn mening zou dit artikel vaker gebruikt moeten worden en de boete verhoogd. Als je leest hoe vaak conducteurs bijv. worden uitgescholden, zou je dat bijna 'normaal' gaan vinden. Dat is het natuurlijk niet en mag het ook niet worden. Normvervaging, wordt het verschijnsel wel genoemd.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad. Dit artikel is algemener geformuleerd, want geldend ten opzichte van iedereen. En de rechter blijkt ook niet bepaald eenduidig te zijn in de vraag wat nu valt onder belediging of niet. Dat is sterk afhankelijk van de context, zo wordt geredeneerd.