Hoe zit het met de wetgeving rondom het importeren van wapenonderdelen?

Goedenavond!

Met de opkomst van 3D-printers zijn er nieuwe mogelijkheden op het gebied van wapendistributie. Zo bestaat bijvoorbeeld deze website http://www.80percentarms.com/collections/accessories-complete-rifle-kits/products/complete-ar-15-rifle-kit-with-cmmg-m4-upper deze verkoopt onderdelen die samengevoegd een wapen zullen vormen. Omdat de onderdelen los ongevaarlijk zijn mag men deze pakketen vrij importeren in de Verenigde Staten, https://ghostgunner.net/ anderzijds is dit een dienst die het mogelijk maakt de onderdelen schietklaar te maken. In de VS heeft men het recht om zelf het wapen in elkaar te zetten, deze hoeft dan niet geregistreerd te worden. Hoe zit het met wetten in Nederland? Het is uiteraard verboden om in bezit te zijn van een vuurwapen, maar als men deze onderdelen vrij kan importeren en deze vervolgens zelf schietklaar maakt, is er dan wel een manier om dit te controleren?

Alvast bedankt,

Martin Schaaps.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wetgeving is hier niet tegen opgewassen, een goede 3D-printer in huis en dan is de wetgever nergens meer. Het delen van een wapenprintbestand kan je wel verbieden, maar is net zo uitvoerbaar als je het verbieden van delen van muziek. Ik kan me overigens niet voorstellen dat als zo'n zelfbouwpakket door de Nederlandse douane onderschept wordt deze doorgelaten wordt. Als dat de truc zou zijn was dit al jaren bekend en werd deze methode al jaren zo misbruikt. Conventionele wapens zijn ook demontabel, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Thecis
8 jaar geleden
@MrTomaat
Verschil zit 'm wel dat een wapen gedemonteerd nog steeds van metaal gemaakt is en dus veel gemakkelijker gedetecteerd kan worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
(ik snap het doel van je reactie niet)
Ja, maar wat heeft dat te maken met de wetgeving? Als we het idee van de vrager door zouden zetten zou een metalen gedemonteerde set prima gedetecteerd mogen worden bij een douanecontrole, immers zou deze dan legaal zijn. Maar daar geloof ik dus niks van. Als een metalen set niet door wordt gelaten zal een plastic set ook niet worden doorgelaten. De wetgever heeft een wapen niet gespecificeerd als een metalen constructie gok ik. Dat die plastic set niet snel zal worden onderschept is voor de vraag niet echt van belang. Voor een eventuele terrorist is het wel mooi natuurlijk in bepaalde gevallen. Maar die zullen weer maling hebben aan de wetgeving. "maar als men deze onderdelen vrij kan importeren en deze vervolgens zelf schietklaar maakt, "
Ik probeer dat idee van de vrager te weerleggen. De vraag gaat nu alle kanten op. Zo ook het antwoord. Deze spreekt over het probleem van exporteren, niet over de wetgeving van het importeren.

Antwoorden (2)

Het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken heeft geëist dat de bestanden waarmee met behulp van een 3d-printer een wapen kan worden geprint, offline worden gehaald. Volgens het ministerie bestaat het risico dat exportbeperkingen worden geschonden.
Zolang de vraag bestaat of er exportbeperkingen worden geschonden, moeten de documenten offline. Vanuit de Verenigde Staten mogen wapens niet zomaar worden geëxporteerd.
De webshop die je aangeeft schrijft dat zij wel internationaal kunnen verzenden (verkopen), maar dat wordt niet gegarandeerd indien de overdracht van de bestanden niet voor toelating door hun ministerie van Buitenlandse zaken zijn goedgekeurd.
Na de aanslagen vorig jaar in Parijs komen er sterengere wetten op het aanbieden van wapens, één van die wetten die dit moet voorkomen is het verbod op het hebben van schema’s en werktekeningen van 3D-geprinte pistolen.
De wetten zijn gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van de EU-ministers van Binnenlandse Zaken.
Maar de Fransen dringen nu ook aan tot het verbieden van het delen en het bezitten van schema’s en instructies voor het bouwen en gebruiken van 3D-geprinte pistolen.
De Amerikanen kwamen al veel eerder met zo’n verbod.
Het is dus zeer onwaarschijnlijk dat zij de gevraagde onderdelen leveren aan Nederlandse inwoners die nog over geen enkele vergunning beschikken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Een testcase zou het moeten bewijzen, maar volgens mij heb je het bij het rechte eind ! (+)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wel mooi dat je reageert op mijn antwoord, terwijl je eigen antwoord weer eens geen antwoord op de vraag geeft. De vraag gaat niet over de obstructies die wapensetverkopers hebben in de VS om te exporteren naar Nederland maar over de importwetten in Nederland. (Hoofdvraag: "Hoe zit het met de wetgeving rondom het importeren van wapenonderdelen?") Mag je wapens importeren in Nederland?
-Nee, althans niet zonder speciale toestemming.
Mag je in wapendelen importeren?
-Nee, althans niet zonder speciale toestemming.
Maakt het nog uit dat de delen van kunststof zijn?
-Nee Of heb jij informatie die anders zegt? Dingen die niet in de vraag staan, maar waar je wel antwoord op geeft: Delen werktekeningen voor 3D printers.
Exportproblematiek voor Amerikaanse wapen verkopers. Het lijkt wel of jij een andere vraag hebt gelezen. Dit is de vraag zoals ik hem lees:
Een Amerikaans bedrijf print kunststof wapenonderden. Een Nederlander probeert deze te importeren. Het bedrijf stuurt deze op (wellicht illegaal voor hun wetgeving, boeit even niet). De douane onderschept het pakket. Kunnen ze het pakket tegenhouden? Ik zeg "Ja". Omdat de wetgever geen onderscheidt maakt tussen de materialen. En omdat essentiële wapenonderdelen net zo goed verboden zijn.
Je vraag gaat uit van een misvatting. In Nederland mag men niet zomaar wapens importeren en net zo goed mag je geen wapenonderdelen of "essentiële componenten importeren.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0008804/2015-03-12

Doe een zoekfunctie op onderdelen of op componenten en je krijgt een goed beeld dat dit net zo goed niet mag als een volledig wapen.

"Artikel 3
1 De bepalingen betreffende wapens zijn mede van toepassing op onderdelen en hulpstukken die specifiek bestemd zijn voor die wapens en van wezenlijke aard zijn.
2 De bepalingen betreffende munitie zijn mede van toepassing op onderdelen van die munitie, voorzover geschikt om munitie van te maken."

Dat de wapen onderdelen van plastic zijn ipv metaal maakt voor de wetgever niet uit.

"maar als men deze onderdelen vrij kan importeren en deze vervolgens zelf schietklaar maakt"

Men mag deze onderdelen dus niet vrij importeren. Daar zit dus het probleem niet. Het probleem zit hem in de lastigere decteerbaarheid.

Toegevoegd na 3 dagen:
Je mag niet zomaar wapens importeren
Je mag niet zomaar (essentiële) wapenonderdelen importeren
Je mag niet zomaar kunststofwapens importeren
Je mag niet zomaar (essentiële) kunststof wapenonderdelen importeren

Ofwel je hele vraag is irrelevant. Dat het van kunststof is (3D-geprint) of een wapenonderdeel is maakt niet uit voor importeren.