Kan een man (vader) waarmee je niet gehuwd bent en die het kind niet erkend heeft, toch nadien nog het hoederecht krijgen?

Een man waarmee je samen woont bevrucht je, een onverwachte zwangerschap volgt. Hij wil echter geen kinderen. Omdat je besluit het kind toch te houden, en het zonder hem op te voeden dreigt hij ermee het hoederecht op te eisen als je niet instemt met een abortus.
Wat zegt de wet hierover (in België)? Is er een mogelijkheid dat de man, onder bepaalde condities wellicht, dit hoederecht ook kan krijgen?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@livesisgreat, in uw situatie is de man niet de juridische vader en kan na het beëindigen van de samenleving, dus niet meer wonend op hetzelfde adres, geen recht doen gelden op het co-ouderschap.
Hij kan alleen na het verlaten van de woning het co-ouderschapsrecht krijgen als hij voor het verlaten van de woning het kind heeft erkent en daardoor niet alleen de biologische vader maar ook de juridische vader is. Het feit dat hij dreigt om rechten te verkrijgen als de moeder niet aan zijn voorwaarden voldoet, kan een serieuze reden zijn om aan de vrederechter te vragen het co-ouderschap en zelfs het omgangsrecht te weigeren. Maar voorlopig heeft de man er zelfs helemaal geen recht op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
het kind heeft erkent = het kind heeft erkend
liveisgreat
8 jaar geleden
het is mijn situatie niet hoor (ik ben bijna 58 :-)) maar van iemand die me nabij staat. Hij dreigt idd met van alles en nog wat, hij wil in eerste instantie dat zij het kind laat weghalen. Zij is in een tweestrijd : enerzijds wil ze het kind graag houden, anderzijds vreest ze dat hij haar het leven goed zuur zal maken (hij is een pathologisch narcistische persoonlijkheid). Hij heeft haar buiten gezet vanaf het moment dat hij wist dat ze zwanger was en nog niet wilde beslissen over al dan niet abortus. en zich zeker niet wilde laten dwingen. terwijl ze wel bij hij woonde, gedomicilieerd ook, dus hij mag dat in wezen niet zomaar doen. maar bon voor haar eigen rust is het veiliger elders te logeren.
goed om te weten dat hij geen rechten heeft, al is het natuurlijk jammer dat een kind omwille van zijn gedrag zijn vader niet zou kunnen ontmoeten als het op de wereld komt. Maar dat is een ander verhaal.

Het beste antwoord

Zoals u de situatie schetst, is hoederecht niet aan de orde.
In de wet van 13 april 1995 komt trouwens de term hoederecht niet meer voor en sedert 2006 is ook de bevoorrechting t.o.a. de moeder verdwenen.
In het nieuwe systeem spreekt men van co-ouderschap. Het co-ouderschap volgt automatisch na een scheiding of het verbreken van de samenleving. De ouders blijven dan samen het ouderlijk gezag uitoefenen maar leven niet samen.
Als bij de scheiding één van de partijen het co-ouderschap afwijst terwijl de andere partij er om vraagt dient de rechter het verzoek te onderzoeken.

In uw voorbeeld spreek u alleen van samenwonen, maar vermeldt niets over een geregistreerd partnerschap of ook maar iets dat er in de buurt komt. De man mag dan wel de biologische vader zijn, hij is vooralsnog geenszins de juridische vader.
Dat houdt in dat u niet samen het ouderlijk gezag over het kind uitoefent.

Om juridisch vader te worden dient de man het kind expliciet te erkennen. Dit kan al voor de geboorte, via de ambtenaar van de burgerlijke stand.
Hiervoor is wel de toestemming nodig van de moeder. Men dient sámen naar het gemeentehuis te gaan, de identiteitskaarten moeten worden getoond en een medisch attest met de vermoedelijke geboortedatum. Met sámen wordt bedoeld, beiden tegelijkertijd. Als één van de voordelen geldt dat de vader na de bevalling de geboorte van de baby alleen kan aangeven en de baby automatisch zijn familienaam krijgt.
Bij weigering van de moeder om erkenning toe te staan zal er een verzoekschrift moeten worden neergelegd bij de vrederechter.

Is de erkenning een feit dan gaat de man familierechtelijke betrekkingen aan met het kind. Hij wordt door erkenning de wettelijke vader. Hij is echter geen wettelijke vertegenwoordiger. Hiervoor moet een man het gezag hebben over het kind. Om het ouderlijk gezag over het kind te krijgen dient de vader samen met de moeder een verzoek in te dienen bij de rechtbank, sector kanton.
Kortom, in de door u geschetste situatie kan van een toewijzing door de rechtbank voor het co-ouderschap (de vervanging van het vroegere hoederecht) geen sprake zijn.

http://www.kinderrechtswinkel.be/index.php?ID=39080
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Neen in principe kan deze man (en eender welke andere man of geen enkele andere 'derde' persoon) niet zomaar het hoederrecht voor een kind opeisen.
De wet geeft in 'normale' omstandigheden altijd de voorkeur aan de moeder-kind combinatie qua opvoeding en hoederrecht.

Met 'normale' omstandigheden bedoel ik dat als de moeder mentaal en financieel stabiel wordt bevonden en als dit uit haar levensstijl blijkt dan heeft geen enkele man of 'derde' een wettelijke basis om het kind bij de moeder weg te halen.

Meer informatie hierover vind je onder andere via bijgevoegde link, of door zelf te Googelen op hoederecht.

Verder kan je ook telefonisch contact opnemen bij de dienst bevolking in jouw woonplaats.

Liefs en veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoederecht is sedert 1995 al uit de wet verdwenen. Met de invoering van co-ouderschap en de aanpassingen in de wet van 2006 hebben de juridische vader en de moeder gelijke rechten.
Zolang de moeder samenwoont met de juridische vader is er van het verkrijgen van "hoederecht'" geen sprake.